Webhotel til 1 kr. – vi fejrer massiv opgradering

En ting der har stået højt på mange af vores kunders og vores egen ønskeliste, er bedre performance på vores Linux-servere. Derfor har vi ledt længe efter en løsning, som ville skabe netop den forbedring, og samtidig var kompatibel med vores provisioneringssystem. Løsningen har vi nu fundet i den lynhurtige webserver-teknologi Litespeed.

De seneste måneder er teknologien blevet gennemtestet på vores systemer og i dag er Litespeed allerede implementeret på en håndfuld udvalgte servere. I løbet af de næste måneder vil det være rullet ud på ALLE Linux-servere. Hos Surftown skal alle køre Ferrari.

Det vil vi gerne fejre!

Vi har derfor sat 5000 webhoteller til salg for 1 kr. per styk! Først til mølle gælder!

Klik her for at oprette et webhotel

Forbedringer og flere muligheder med Litespeed
Den massive opgradering af alle vores Linux-servere vil medføre en række forbedringer og nye muligheder:

  • Hurtigere hjemmeside
  • Bedre oppetider
  • Højere sikkerhed
  • Flere muligheder

Litespeed er mere end seks gange hurtigere end Apache, som er den webserver-teknologi vi tidligere har anvendt. Litespeed giver også utroligt stabile webservere og dermed bedre oppetider på din hjemmeside. Vores mål er at levere 100% oppetid, og med den nye Litespeed-teknologi er vi så tæt på det mål, som man kan komme i dag. Udover en hurtigere hjemmeside og bedre oppetider, så øger Litespeed også sikkerheden. Litespeed reducerer for eksempel risikoen for “DoS-angreb” (Denial of Service) og risikoen for såkaldt “defacing” af din hjemmeside.

For de mere tekniske brugere vil Litespeed også tilbyde nogle ekstra lækre muligheder. For eksempel kan du nu aktivere din egen cache. Det kan være med til øge hastigheden på din hjemmeside betydeligt. Du kan også vælge imellem flere forskellige php-versioner på samme server, så du frit kan vælge netop den version der passer til din side.

Som en ekstra topping på dette overflødighedshorn af forbedringer, så fordobler vi mængden af RAM på alle webhoteller, fra 128 MB til 256 MB. Hvis du for eksempel er WordPress-bruger, og tidligere har stødt på problemer med ledig hukommelse, så burde det være en saga blot.

Litespeed er et kæmpe skridt i den rigtige retning for Surftown. Og jeg glæder mig til at afsløre flere gode nyheder inden for den nærmeste fremtid.

50 Comments

  1. Bent
    18/10/12 @ 18:27

    Få lige styr på facts..

    Litespeed reducere ikke risikoen for et DoS angreb eller defacing for den sags skyld.

    Det er varm luft I lukker ud..

  2. Jesper
    19/10/12 @ 10:46

     Som Bent siger, det er røv og nøgler det i påstår. Og inden i begynder på alt muligt andet, så få jeres sikkerhed på plads.

  3. Emil Vang Arffmann
    19/10/12 @ 12:15

    Super fedt at i har valgt at hoppe på LiteSpeed vognen. Der er mange fordele i forhold til Apache. Der er dog også nogle småting man skal være opmærksom på – fx i forbindelse med caching/headers at Etags ikke er supportet.

    Spørgsmål: Når i recompiler PHP til LiteSpeed, ændrer i så PHP version – Jeg tænker i lander på 5.3.17 eller højere?

    Imho så er det fint i ikke beskriver jeres implementeringer vedr. ddos (blackhole) / xss (suEXEC) osv… Jeg læser det som en generel forbedring, bla med LiteSpeed, men der er nok andre forbedringer gemt i selve implementeringen.

    Pft.

  4. Bo Kruse
    19/10/12 @ 12:58

    Vi opdaterer ikke php-versionen i forbindelse med opgraderingen til Litespeed på de servere der allerede har 5.3.16, men mon ikke det også kommer på et tidspunkt. 

    De servere som kører med en ældre version af php vil få den 5.3.16 tilgængelig også – sådan at de kan skifte mellem to versioner. 

  5. Frederik Schouboe - CEO
    19/10/12 @ 13:29

    Hej Bent og Jesper

    Det
    er helt rigtigt at Litespeed i sig selv ikke reducerer faren for et DoS-angreb.
    Dog indeholder Litespeed en række konfigurationsmuligheder, der
    forbedrer vores evne til at begrænse omfanget af specielt DoS-agreb, og
    til en vis grad DDoS-angreb.

     

    Jeg
    kan i den sammenhæng fortælle, at vi også arbejder på at udvide/ændre vores
    DNS-system, så vi yderligere begrænser de ricisi der er forbundet med DoS- og DDoS-angreb. Et godt eksempel på dette er bl.a. Cloudflare.

     

    Som sagt, findes der ikke teknologier, der kan forhindre DoS- og
    DDoS-angreb, da de jo initieres eksternt udenfor vores kontrol. Men vi kan arbejde med systemer og
    teknologier, der begrænser skaden ved f.eks. at filtrere trafik, så vores kunder
    bliver mindst muligt påvirket. Hele området er meget teknisk og det er det, vi har forsøgt at forklare på en let måde, selvom det naturligvis har risiko for at blive misforstået.

  6. Dan
    20/10/12 @ 18:35

    Fedt nok, desværre har i koblet mine sider på Nospeed, det kører ad helvede til og har gjort i stykke tid nu. Har kontaktet jeg flere gange på support og så kører det godt et par dage.  Så sendt som igår fik jeg en mail hvor der stod at det var pga. flytningen til Litespeed, men at den nu var overstået og alt kørte som det skulle igen. Det kørte så også godt i formiddags, men som sædvanligt bliver loadtiderne uholdelige henover aften. Det er ikke holdbart og jeg er nok nødt til vurdere nye muligheder, for det her er godt frustrerende.

    /Dan

  7. Frederik Schouboe
    21/10/12 @ 19:37

    Hej dan – det går jo ikke at du oplever varierende svartider henover døgnet. Kan du skrive dit domæne, så får jeg een til at tjekke op på det i morgen mandag. For vi ønsker ikke at fejre nospeed, men full-speed:-)

    Hilsen
    Frederik / CEO @ Surftown

  8. Dan
    21/10/12 @ 20:02

    24bit.dk og hardcoregamers.dk

    Jeg får ofte Error500 som vel er en serverside fejl?!

    /Dan

  9. John
    22/10/12 @ 08:08

    Det er helt fint at I opgraderer til noget bedre. Men det skal da ske uden besvær for kunderne.
    Mit webhotel blev opgraderet den 7. oktober. Den 8. kunne jeg ikke bruge hverken admin eller user login. Og for at det ikke skal være løgn, blev mit site hacket den 14. oktober . På grund af en  forglemmelse fra Surftown. Først den 19. oktober, lykkes det mig at finde løsningen på login-problemerne. For da informerede Surftown endelig om den nye server. Undervejs utallige mails frem og tilbage med support – som bare gav mig og mit Joomla skylden. Men jeg har yderligere en applikation med PHP/MySql på mit webhotel. Og det virkede heller ikke efter den 7. oktober.
    Hvorfor fortalte support mig ikke hvad jeg skulle gøre allerede den 8. oktober, da jeg spurgte? Hvorfor informerede I mig ikke inden serverskiftet den 7. oktober? Det kunne have sparet mig mig for mange timers jagt på problemet.

  10. Frederik Schouboe
    22/10/12 @ 08:32

    Hej John – jeg er meget enig i at en opgradering skal ske uden besvær for kunderne, hvis det er muligt. Der er desværre et par områder i den nuværende opgradering til Litespeed, som kan have betydning for de programmer der afvikles. Jeg skal være den første der undskylder for den oplevelse du har haft og vi skal sørge for at vi ligger os mere i selen fremadrettet for at informere bedre og tydeligere men også være bedre til at afhjælpe problemer, når de opstår.

    Vores ubetingede mål er at kundeservice skal være i top og det arbejder vi meget hårdt på sammen med at vi løbende vil forbedre produktet. Det når vi kun, hvis vi også inddrager vores kunder i processen. Der er nemlig mange kunder, der har komplekse applikationer, der kan være omfattende at sætte sig ind i som kundeservicemedarbejder og derfor har vi brug for at kunderne også hjælper med at afhjælpe problemerne, da de kender til de specifikke opsætninger/installationer.

    Med venlig hilsen
    Frederik / CEO @ Surftown

  11. John
    22/10/12 @ 09:01

    Jeg spørger mig selv, hvad gør kunder der aldrig har haft fingrene nede i en webserver. Jeg har selv haft min egen Linux/Apache server her i huset i 6 år, før jeg blev kunde hos Surftown (det er mere grønt, end have sin egen maskine kørende i døgndrift).

    Alligevel var det helt umuligt for mig (nørd) at løse de problemer der opstod ved serverskiftet. Og support – de blev informeret, og afprøvede mit problem. Uden at løse det, selvom det var ganske simpelt. Det var et cach-problem i opsætningen på webhotellet.
    Af sikkerheds  grunde, går jeg ikke i detaljer her. Men havde jeg vidst om serverskiftet, havde jeg selv løst det hurtigt.

    Jeg har informeret support om løsningen. I detaljer.

  12. John
    22/10/12 @ 09:17

    Jeg skulle måske for god ordens skyld fortælle. At Litespeed serveren hos Surftown er er default sat op til, ikke at opdatere siderne når det er en “POST” forespørgsel. “Post” er den forespørgsel man bruger ved logind/logout – uanset applikation. Men også i andre sammenhænge.
    Det vil sige, at du kan ikke se at du er logget ind – eller ud. For din logindside udskiftes ikke. Det er lidt det samme som en proxy-server. Lidt af et sikkerhedsproblem ‘ik, for du er logget ind selvom du ikke kan se det.

  13. Durazell
    22/10/12 @ 10:16

    Jeg er ikke rigtigt imponeret over LiteSpeed. Det er i hverfald noget af det mest lette jeg har oplevet. Svartider på min webside måler man med en afrivningskalender, simple opgaver som opdateret af bruger profiler giver konstant Error 500, hastigheden på FTP er som Helsingørmotorvejen en mandag morgen i regnvejr og FileManager kommer konstant med Error 500. Der ligger 3 support sager som der ikke sker noget med. Jeg kan stor set ikke publicerer på GamersLounge.dk. Jeg kan nu se at det er et generelt problem her på bloggen. Hvad sker der? 

  14. Frederik Schouboe
    22/10/12 @ 10:52

     Hej John og Durazell,
    Vi er igang med at se på hvad problemet er. Helt praktisk kunne det tyde på at der er problemer med een bestemt server, som I begge benytter.

    Og jeg giver jer begge ret i at hastigheden er som i et snegleræs og det er vi ikke tjent med!

    Jeg giver en melding, når vi ved lidt mere.

    /Frederik

  15. Frederik Schouboe
    22/10/12 @ 15:02

    Hej John og Durazell,

     

    Så er der kommet lidt nyt tilbage fra den tekniske afdeling omkring load-tider. I første omgang har vi tilpasset lidt på de konfigurationer, der ligger i jeres applikationer (hhv. Joomla og WordPress). Både 24bit.dk og Hardcoregamers.dk kører begge Joomla og her har vi tilpasset cache settings i den globale konfigurationsfil configuration.php), der har givet lidt mere luft på sites. Dog er begge sites ganske store og har mange filer, der skal hentes, hvilket godt kunne optimeres.

    Teknikerne har ændret konfigurationen således at der ikke kommer disse random Error 500 mere.

    For GamersLounge.dk som er baseret på wordpress har vores tekniker ændret konfigurationen af den installeret W3 Total Cache plugin til at beytte Memcached der både vil cache sider og databaseforespørgelser. Det har betydet noget på hastigheden.

    For alle wordpress 1-click install pakker er denne indstilling sat på forhånd.
    Jeg håber i begge kan se en forskel på svartiderne, men at der også ligger yderligere gevinst at hente ved at optimere yderligere på jeres
    pågældende applikationer. Jeg har brugt pingdoms full page load test tool på https://tools.pingdom.com/fpt/ (husk at vælge Amsterdam, som lokation, så det er mere reelt billede man får på load tider).

    Vi holder et vågent øje med serveren, for at se om der skulle være yderligere konfigurationer vi kan foretage for at speede processen
    op, så vi ikke skal holde jul i Ramasjang Rally, men i formel 1J

    Lad mig endelig høre om I fortsat oplever meget lange svartider eller om det er blevet bedre?

    /Frederik

     

    P.s. John – jeg mangler fortsat at svare på dit spørgsmål om
    Post Requests, som vi er igang med at undersøge.

  16. Dan
    22/10/12 @ 16:58

    Nu må i altså holde op mine sites er overhovedet ikke store, da det er begrænset hvad det er muligt at få lagt op, da det har kørt dårligt et stykke tid ny. Endvidere har jeg da aldrig tidligere oplevet dette problem på andre hosts.  
    Endvidere har jeg optimeret, men jeg tror faktisk ikke at gzip kører optimalt.Jeg får så stadigvæk Error 500 hvis jeg vil installere en component eller lign via backend./Dan

  17. Dan
    22/10/12 @ 17:01

    Btw. load tiderne på front er belvet meget bedre, men backend halter stadigvæk og det er også der jeg oplever timeout, error500

  18. John
    22/10/12 @ 18:07

    Hej Frederik
    “POST” reguest – det har jeg selv løst  i .htaccess.
    Gå in på LiteSpeed dokumentationssiderne og se efter “Cach”, der er beskrivelse af hvad der skal stå i .htaccess hvis “POST” forespørgslerne skal virke. Og det er ikke dét Surftown har skrevet i filen. Giv mig en e-mail adresse og jeg skal sende koden til dig.

    Og Rally – Rammasjang – det er morsomt, for jeg har været dansk mester i Rally 2 gange + 1 x sølv. Og har fotograferet mange Formel 1løb.

    Bortset fra det, så kører det fint på mit Joomla. Og jeg kan ikke  genkende de problemer som Durazell har. Det hele går en anelse hurtigere end før. Især når jeg opdaterer historier på mit Joomla.
    https://www.tv-fredensborg.dk/ – og mit FTP – eksternt program på min PC – det kører som hidtil.

    Og glem ikke, at denne server har været udsat for et hackerangreb den 14. okt.  – som lykkedes. På grund af manglende eller forkert opsætning af register_global fra Surftowns side.

  19. Frederik Schouboe
    22/10/12 @ 22:08

     Hej Dan,
    Mht. side størrelsen, så er det kun et spørgsmål om hvor mange MB du sender til browseren. Når jeg kører 24bit.dk igennem pingdom’s page load måler den 1,4Mb størrelse og 109 requests (elementer, der skal hentes til browseren som javascript, billeder m.v.). mens hvis jeg måler dr.dk så fylder den “kun” 763Kb med 50 requests.
    Jeg er helt med på at hastigheden kunne være bedre og derfor har vi ikke sluppet øjet med serveren endnu.

    Men hvis du har lyst, kunne jeg godt tænke mig at få lov til at hjælpe med at se om vi kan optimere på din Joomla installation, da jeg tror vi kan få meget ud af det?

  20. Frederik Schouboe
    22/10/12 @ 22:14

     Hej John,

    OK det lyder som om vi kunne bruge denne vejledning i vores support forum – du må meget gerne sende til mig på fs (at) surftown (dot) com.

    Mht. hackerangreb, så følger vi naturligvis op på det prompte! Hvis i samme email kunne forklare lidt mere udføreligt, hvilke tegn på hacking du har set, så er det nemmere for mig at tage det med til vores Software Service afdeling.

    Og stort (omend forsinket) tillykke med Rally mesterskaberne – det skaber jo respekt. Nu må vi se om vi ikke kan gøre os fortjente til at vinde din respekt også. Vi ligger os hvertfald i selen:-)

  21. Durazell
    22/10/12 @ 23:07

    Hej Frederik,

    Jeg er på ingen måde tilfreds. Jeg har arbejdet med sitet hele aftenen og backend er alt for langsom. Det tager en krig at uploaded, preview tager alt for lang tid at loade. Jeg har taget tid på hvad det tager at gemme f.eks. en opdateret text widget, og det tager ca. 10 sekunder. Her er hverken billeder eller noget andet. Det er en direkte db opdatering i en helt standard indexeret wordpress tabel.
     Jeg har lige haft det tilsvarende site kørende på en forældet Joomla version  hos I123 med samme antal filer og post og der var ydelsen betragtelig bedre end den er nu. Selv efter de rettelser der er lavet W3 Total Cache. Det er helt standard WordPress og det virker alene som om at forbedringen er skabt gennem W3 Total Cache plugin som er standard installeret med 1-Click. Jeg have disablet hele pluginet fordi at det ikke skulle være min opsætning som fik skylden. Lige nu sidder jeg og flytter et forum og det timer hele tiden ud.

    En helt simpel ting som at logge på når siden endelig er loaded tager 18 sekunder. Det er fra jeg trykker login til den slipper i browseren. Jeg har været på siden så den er cachet i min browser så billeder kan ikke være et problem.

    Samtidig ser slet ikke ud til at gzip er aktiv overhovedet hvis jeg kigger på gtmetrix.com (https://gtmetrix.com/reports/gamerslounge.dk/5jAXOK2a). Der er ting jeg selv kan gøre. Det bliver bare først aktuelt når jeg tror jeg er på en server som faktisk virker og bliver ved med det. Det tror jeg ikke på nu. Enten er hardwaren faldet sammen eller også er konfigurationen defekt, eller der er et eller andet netværksproblem.

    En ting som helt klart indikerer at det er serveren som er defekt er at hvis jeg fjerner det som giver ca. 50% af trafikken nemlig GoViral reklamen, så reduceres data mængden til under 2Mbyte (hvilket må siges at være latterligt lavt) så FALDER performance indexet fra C til D (https://gtmetrix.com/reports/gamerslounge.dk/ojSOLLQj) Du kan se den anden ovenfor.

    Jeg har så brugt lidt tid på at kigge på gentagne runs af surftown.dk og gamerslounge.dk på https://tools.pingdom.com/fpt/ Der er en markant forskel på Connect og på Wait, mellem Surftown.dk og gamerslounge.dk det er ikke fordi der er meget data men fordi tiden bliver brugt på Connect eller Wait. Det matcher meget godt hvis jeg kigger på den tidtagning jeg har lavet på backend når jeg henter/gemmer native WordPress info.

    Beklager – det er ikke godt nok og udtalelsen “Dog er begge sites ganske store og har mange filer” virker fuldstændig som grebet ud af den blå luft, mest fordi test værktøjerne viser at der er ganske få filer som skal loades.

    For lige at gå fuldstændig native så har jeg rodet med at ftp’e ca. 1Gbyte flad WordPress data. Jeg har i følge speedtest.net lige omkring 12Mbit down og det giver ca 1,5Mbyte/sec. og lad os bare sige at der er 50% overhead så giver det stadig min 1000kByte/sec. Når jeg ftp’er så får jeg efter et stykke tid 6,1kByte/sec, så Timer ftp klienten ud, så kommer der en broken pipe meddelelse, så starter jeg igen og får momentalt 800kByte og så falder den igen til 3-16kByte for igen at time ud.

    Jeg skal ikke kunne sige hvor fejlen ligger. Jeg kan konstaterer at over en bred vifte af de muligheder jeg har for at teste så er der konsekvent problemer.

    Du er velkommen til at gå hele mit opsæt igennem og hvis der er fejl som bliver rettet så skal jeg gerne betale for ulejligheden for at få den performance jeg havde forventet. Når jeg ikke engang kan ftp’e flade filer fra sitet så er jeg forholdvis sikker på at fejlen skal findes et andet sted.

    Og så lige for at slutte af så der er noget at arbejde med i morgen, så er der stadig Server Error 500. Jeg behøver blot at gå til FileManager på MySurftown og prøve at kopierer filer, så kommer denne https://gamerslounge.dk/error500.png

    Hvad er så planen nu?

  22. Frederik Schouboe
    22/10/12 @ 23:15

     Hej Durazell – tak for den fyldestgørende information. Planen er nu at jeg tager en dygtig tekniker med ind på din opsætning i morgen og ser om vores opsætning er til hest og om vi kan gøre noget for at speede tingene op.

    For jeg er enig med dig, jeg ville hellere ikke være tilfreds med den respons på en relativ simpel WordPress installation.

    Du hører fra mig, når vi har set nærmere på tingene. Og jeg lover dig at vi finder en løsning! For vi kan få andre ting til at spille, så kan vi også få din side til at spille.

    /Frederik

  23. Frederik Schouboe
    23/10/12 @ 14:36

    Hej igen – jeg vil lige give en mellemtid på vores søgning efter speed. Vi har været alle konfigurationer igennem fra Vlan MTU settings over isoleringskonfigurationer til basale php settings og må konkludere at vi ikke har fundet kilden til ubegrænset fart – endnu.

    Men som sagt stopper vi ikke her, for i forbindelse med vores gennemgang af jeres server har vi også fundet frem til at der kører et uforholdsmæssigt højt load på den og vi er derfor igang med flytte dette load over på andre servere, således at der bliver mere luft. Denne process tager dog ca. 1 døgn, men så burde vi også kunne se en væsentlig performance forbedring på jeres sites.

    Håber I kan leve med denne horisont?

    Hilsen
    Frederik

  24. Durazell
    23/10/12 @ 18:58

    Så længe der er fremdrift så vil jeg først evaluerer når du siger der ikke er mere at gøre.

    Jeg har selv hele dagen idag arbejdet med WordPress backend. Det er 100% standard og derfor skal det have en ydelse som er fornuftig.Det har taget mellem 15 og 18 sekunder at loade f.eks. custom.css i WP editoren og det skal være under 4 sekunder. Det er en simpel indlæsning af en flad fil. Det tager tilsvarende lang at opdaterer en post eller page, som kun indeholder et enkelt billede eller f.eks. at loade Media Managers for at indlæse billeder til posts.Det ser ud som om det er blevet lidt bedre her til aften hvor nogle af load tiderne er nede på omkring 10 sekunder. Det virker på mig som om at det som giver urimeligt høje svartider alt sammen er sider som eksekverer kode (php/css) på serveren. Hele WordPress backend (eller Joomla for den sags skyld). Det kan så også godt hænge sammen med alt for højt CPU load, som du skriver. Det vil også forklarer at hovedparten af tiden af hver server request hvor der skal hentes gennem php/css går med connect eller wait fordi CPU’er overbelasted. Det går den rigtige vej, så jeg håber I kan få load styret og vi kommer helt i mål.

  25. Durazell
    23/10/12 @ 19:54

    Det går fremad.

    Har brugt WP backend hele dagen og det tager 12 til 18 sekunder at loade f.eks. editor til php/css. Det ser ud som om det er lidt bedre her til aften med omkring 10 sekunder. Den bør kunne komme helt ned på 4.

    Den med CPU load lyder sandsynlig for det er virker som om at det er alle operation som kræver kode eksekveret på server. Joomla og WordPress er jo næsten alene php, og det primært de dele som er meget langsomme.

    Så længe I ikke giver op, der er fremdrift og en daglig status, så venter jeg og ser hvad det færdige resultat bliver.

  26. Christian H Brix
    24/10/12 @ 07:45

    Det er jo et super tilbud I har med kun 1 kr. pr. måned – FEDT! For god ordens skyld synes jeg, at I bør præcisere, at det kun gælder det første år. Jeg synes det er fair – man får jo stadig et skide godt tilbud – men I ved jo hvor mange tudeprinser, der er i omløb, så “better safe than sorry” med den information, bør være jeres motto!

  27. Bo Kruse
    24/10/12 @ 08:05

    Jeg er helt enig i at det er en mangel i kommunikationen, og vi er faktisk ved at rette det. Det er jo et super tilbud uanset, så der er ikke nogen grund til at ende med at folk misforstår det, og i stedet får en dårlig oplevelse. 

  28. Durazell
    24/10/12 @ 15:48

    Så har jeg igen brugt det meste af dagen på backend og jeg bliver ved med at få Error 500. Jeg har oprettet en ny support sag hvor jeg har vedhæftet skærmbilledet som viser at det er 100% standard WordPress backend som konstant fejler. Hastigheden på backend er ikke forbedret.

    Samtidig så har jeg fået svar fra support som fortæller at de har rettet i min .htaccess fil. Det kan jeg faktisk godt selv se fordi siden har siden omkring kl 13 er siden blevet statisk. Forstået på den måde at uanset hvad jeg poster så ændres forside ikke. Det glæder f.eks. også login hvor WordPress toolbaren nu ikke længere dukker op eller de scripts som ændres tekst fra Login til Logout ikke længere fungere. Ja den loader hurtigt hvilket jo er ganske forståeligt når ikke en eneste request rammer andet end cache.

    Var det hvad specialisten kunne finde ud af? 

  29. Frederik Schouboe
    24/10/12 @ 22:51

     Hej Durazell,

    En kort opdatering er at jeg igennem dagen har tjekket svartiden på din forside (gamerslounge.dk) og kan se at det initielle request nu kommer igennem meget hurtigere end for et par dage siden. Den seneste måling jeg lavede hos Pingdom i Amsterdam viste en wait-tid på første request på omkring 123Ms hvilket jo er langt bedre end de tider jeg oplevede for et par dage side, hvor det talte i 4-8 sekunder.
    Jeg håber også du oplever denne forbedring?

    Mht. de ændringer som du har fået svar på igennem supporten er “best practice” erfaringer vi har med bl.a. WordPress. Men som de også skriver, så er der installeret en række moduler/plugins, der uden vi ved det bruger uforholdsmæssig lang tid på at lave forespørgelser i databasen eller anden tidskrævende kode. Vi har ikke ville lave indholdsændringer i din opsætning, da det jo gerne skal ske med din accept og billigelse.

    Jeg kan tilbyde dig 2 ting:
    1) At vi får lov til at hjælpe dig med at gennemgå alle plug-ins og moduler for uhensigtsmæssigheder ifht. hastighed og database interaction specielt på backend, eller
    2) at vi laver en prøve flytning til en VPS (Virtual Private Server). hvis du synes dette er godt, så skal vi nok hjælpe dig med at få det hele flyttet og give dig råd om hvorledes du administrerer fremadrettet dit site på en VPS.

    Vores teknikere har været hele vejen rundt og vi er p.t. i dialog med både Litespeed (webserver) og CloudLinux  (OS) for at sikre endnu engang at vores konfigurationer er fuldt optimerede til dit behov.

    Summa-sumarum synes jeg vi har vist hvorledes vi kan lave en væsentlig forbedring på din front-end ifht. hastigheden. Men jeg vil naturligvis gerne sikre mig at din backend også kommer helt i hus og virker.

    Lad mig høre hvad du synes vi gør herfra?

  30. Frederik Schouboe
    24/10/12 @ 22:56

     Hej John,

    Jeg ved godt at vi endnu ikke har vundet prisen for formel 1, men vi har lavet en række forbedringer på serveren, hvor dit site ligger. Jeg vil mene at du skal kunne bemærke en væsentlig forbedring på hastigheden når siden loader – dog vil vi gerne have lov til at gå lidt mere ind i din Joomla installation og sikre at de moduler, du har installeret ikke begrænser den hastighed, du kunne opnå. Jeg tror bl.a. at din Joomla installation er af ældre dato og kunne måske give væsentlige forbedringer, hvis den bliver opdateret?

    Som jeg også lige har skrevet til Durazell, så vil jeg også gerne tilbyde dig at vi laver noget mere indgående arbejde med dine installationer i samarbejde med dig. Desuden kunne det evt. også komme på bane at vi laver en prøveflytning til en VPS for at se om vi kan få mere hastighed den vej igennem.

    Lad mig høre om du har oplevet en hastighedsforbedring over de sidste 12 timer samt om hvilken model du foretrækker vi går videre med for at få dit site helt frem i pole-position:-)

    Hilsen
    Frederik

  31. John
    24/10/12 @ 23:29

     Hej Frederik
    Min Joomla er fuldt opdateret til 2.5.7 det samme er mine extensions. Det gælder begge mine Joomla installationer. I dag synes jeg det tog lidt tid. I går tirsdag var det bedre. Men kan det være anderledes, når over 900 domæner deler server.
    Prøveflytning til VPS – jeg har ikke megen tid af helbredsgrunde. Behandling hver dag en måned frem.

  32. Durazell
    25/10/12 @ 00:15

    Takker Frederik,

    Det synes jeg lyder som en fin løsning.
    Jeg er helt enig i at fra web-siden er der en mærkbar forbedring. Da jeg logger ind/ud flere gange dagligt kan jeg specielt mærke det her. (Og efter cache forsøget i .htaccess blev fjernet opdateres siden som jeg forventer. Fint forsøg som viste at uden db/fil access så kan load tiden komme under 2 sekunder).

    Hvis der er plugins som ikke er effektive set i forhold LiteSpeed setupet, så tager jeg gerne mod råd. Jeg ønsker selv at holde antallet af plugin på et minimum, så der kun er det som er nødvendigt. Hvis der er opsætning som kan ændres uden at funktionalitet reduceres, så er jeg helt åben for forslag. Jeg vedligeholder selv en change log med de rettelser jeg laver i moduler for at fjerne evt. overhead, som det check mange plugins laver på om der er kommet ny version.

    Jeg synes idéen med at flytte til en VPS er værd at prøve hvis det ikke kræver det store fra jeres side. Det giver selvfølgelig fleksibilitet til at vælge software på bekostning af at have et vedligeholdt setup. Hvis der er erfaringer med at WordPress kører bedre på VPS kan det jo være jeg har valgt et helt forkert produkt.

    Igen er jeg helt enig at der er sket forbedringer over ugen. Jeg er stadig ked af at se Error 500 i både FileManager og WP backend. Hvis det er et andet produkt der skal til, er jeg åben for forslag.

    Lad os starte med gennemgang af mit WordPress setup og se som det er nogle dårlige plugins eller jeg har været en klovn til at konfigurere.

    Så vurderer vi når det er gjort og håber samtidig at der kommer en løsning på Error 500 væk. Hvis det ikke er tilstrækkeligt så ser vi om det er et produkt med anderledes setup der skal til.

    Takker igen for indsatsen.
    Durazell aka Jan

  33. Frederik Schouboe
    25/10/12 @ 00:26

     Tusind tak for det – jeg er glad for du kan mærke forskel.

    Jeg vil sørge for at få een til at kontakte dig mhbp at lave et forsøg på en VPS.

    Det kan være det først bliver i den nye uge – men jeg skal sørge for at det bliver snarest muligt, så kan i koordinere direkte omkring mulighederne.

    Hilsen
    Frederik

  34. Frederik Schouboe
    25/10/12 @ 00:33

     Hej Dan,

    Jeg har ikke rigtig hørt fra dig andet end at jeg kan se du har lagt en kedelig side på domænet 24bit.dk.

    Vi har alle intentioner om at forsøge at forbedre din oplevelse og som jeg har forelsået både John og Durazell, så vil jeg gerne tilbyde dig at vi laver en prøveflytning til en VPS for at se om det vil give ekstra luft til din side. Desuden er vi meget interesseret i at finde ud af om der er noget vi generelt kan opnå erfaring med på netop din konfiguration af Joomla. Som jeg skrev indeholder den 109 forskellige filer, der alle skal hentes til browseren og måske kunne vi fixe det sådan at din Joomla lige pakkede dem sammen til færre og dermed øgede hastigheden.

    Lad mig høre om du har lyst til at give den en ekstra test, hvor vi assisterer dig hele vejen?

    Hilsen
    Frederik

  35. John
    25/10/12 @ 09:26

     Jeg fik ikke sagt tak for dit tilbud. Men som omstændighederne nu er, bliver det svært, at arbejde  “dybere” med det tekniske.
    Jeg synes at svartiderne er acceptable for det meste. Men må jeg have lov til at vende tilbage senere?

  36. Nick Baekoe
    25/10/12 @ 09:42

     Nu ved jeg ikke hvilken server de nævnte brugere er berørt af, men jeg har fejlmeldt at et perlscript ikke længere fungerer på ws36, efter opgraderingen virker det som om serveren ikke vil lade scriptet tilgå eller skrive til filer.

    Så det er da vist ikke kun php, der er berørt af jeres serverpilleriet.

    Jeg synes at i skrev noget om at teknologien var blevet gennemtestet på jeres systemer, men der må da være smuttet noget.

    Skrev en opfølgning på supportsagen tilbage til Nicolas kl. 20:54 den 23. og der er ikke kommet noget svar tilbage efterfølgende af nogen art.

  37. Emil Vang Arffmann
    26/10/12 @ 12:21

    gzip er ikke aktiveret, det skyldes surftowns forsøg på at spare CPU på de sharede servere – det er det svar jeg tidligere har fået i en ticket, og som de i denne tråd springer over.

    Mine oplevelser med Surftowns servere, er ikke at softwaren fejler, men at CPU på webserver samt database servere virker 5 år gamle (se evt https://goo.gl/HBkBL ).

    Umiddelbart vil jeg anbefale WP Super Cache i stedet for W3 total cache.
    Og at bruge https://loads.in/ for at se waterfall load.

    Til Surftown: jeg anede ikke i har installeret memcached. det vil jo ummidelbart være super fedt at melde sådan noget ud så brugere af joomla og wordpress, så vi ka smide de korrekte plugins på. Og ja, se at få kastet APC på også.

  38. Stef
    26/10/12 @ 14:25

    Der er ikke noget at misforstå – da intet står er det 1 kr pr. mdr uden tidsbegrænsning jf købeloven.
    De samme galt for det 10 kr /mdr på privat Advanced som var inden litespeed.

  39. Durazell
    27/10/12 @ 17:24

    Smukt takker. Jeg kigger på WP Super Cache. Mit største problem i øjeblikket er Error 500 som både FileManager og WordPress kommer med jævnligt. Virker som noget php som ikke har ressourcer nok. 

    mvh Jan

  40. Durazell
    27/10/12 @ 22:24

    Ja jeg har så igen spildt en hel dag fordi den server jeg kører på kun kan importerer 100 records inde sql og backend går død. Jeg kan ikke engang tage en sikkerhedskopi af data eller flytte filer uden af få Error 500, på WordPress, MySurfTown FileManager, eller en simpel ftp. Det som skulle være migrerede data i mit forum https://gamerslounge.dk/forums kan simpelthen ikke indlæses. Det er jo alttid lækkert at have betalt 3000 kr for få konverteret sine data for at side med en server der hverken kan læses eller skrives til.

    God nat
    Jan Bo Kristensen

  41. Mads
    29/10/12 @ 17:51

    Det er da vældigt fint at I laver et super tilbud, med den intension at få endnu flere kunder flyttet ind på jeres servere….
    MEN, det forekommer lettere provokerende på eksisterende kunder som oplever at det går rigtig dårligt med at holde jeres servere kørende allerede med den belastning i har nu….
    Vores server er blevet opgraderet til LiteSpeed.
    I dag med det resultat at vi blev mødt af “503 Service Unavailable” og “The server is temporarily busy, try again later!”
    Når det så fortsat forekommer efter et have haft en dialog med supporten henover flere måneder, så taber man sgu troen på at I har ordentligt styr på det….
    Så derfor: Få ordentligt styr på jeres servere, FØR I går ud med kampahner der skal skaffe endnu flere kunder…..

  42. Frederik Schouboe
    29/10/12 @ 23:37

     Hej Jan,

    Jeg vil sørge for at få en af vores teknikere til at kontakte dig mhbp at få løst de problemer du fortsat har. Vi er som jeg har skrevet mange gange ikke tjent med at du oplever disse fejl.

    Hvis du mod forventning ikke hører noget iløbet af i morgen tirsdag, så er du velkommen til at skrive direkte til mig på fs (at) surftown (dot) com

    Jeg håber inderligt vi kan få løst op for disse problemer snarest uanset hvor de måtte ligge.

  43. Frederik Schouboe
    29/10/12 @ 23:42

     Hej Email – tak for hjælpen med WP Super Cache og vi springer sådan set ikke gZip over – det er ikke noget jeg har glemt overhoved. Jeg takker for at du har gjort opmærksom på at de tidligere er kommunikeret som en “besparelse”. Det er klart, hvis gZip er væsentlig uhensigtsmæssig at have installeret for en Shared Server, så skal vi bevæge os forsigtigt, men det formoder jeg ikke.

    Mht. Memcached, så undskylder jeg for den manglede kommunikation herom. Det skal vi få løst op for fremadrettet.

    Mht. APC, så tager jeg det lige med teknikken om hvad vi kan på den front.

    Du hører tilbage fra mig.

    Hilsen
    Frederik – CEO @ Surftown

  44. Frederik Schouboe
    29/10/12 @ 23:45

     Hej Mads,

    Vi ønsker ikke at provokere – men den har du nok regnet ud:-) Dog har vi valgt at implementere Litespeed som en væsentlig forbedring til _alle_ vores kunder og rigtig mange er rigtig glade for den øgede hastighed.

    Jeg har fået et par kommentarer om Error 500, men ikke specifikt 503 fejl. Er det noget du kan sende mere information om til mig eller skal jeg få een til at kontakte dig? Du kan skrive til mig på fs (at) surftown (dot) com

    Hilsen
    Frederik – CEO @ Surftown

  45. Nick Baekoe
    02/11/12 @ 00:26

     Kære Frederik Schouboe, det kan godt være i ikke ønsker at provokere, men undskyld mig lige 5 minutter.

    Efter jeres skandalehåndtering efter vandskaden sidste sommmer, hvor i fyldte os med løgn om hvor galt det egentligt stod til, samt jeres forglemmelse om løfter om at fortælle hvordan i ville undgå fremtide nedbrud af lignede karakter….

    Ja så føler jeg mig sku også mere end provokeret efter jeres sidste stunts, hvor i først har forsøgt, at gøre os selv som synderen, for de hackerangreb der har plaget jer i flere måneder.

    Først var det vores ftp adgange, der skulle være offeret, hvor skærpelsen af passwords alligvel ikke virkede en skid, siden forgsøger i jer med opgradraderinger, der nulstiller filrettigheder på vores scripts, oven i købet af flere gange. Og stadigt hlælper intet.

    I bliver stadigt hacket, ja jer ikke os kunder.

    Men alligevel tier i om sandheden.

    Ny forsøger i jer så med opgradering til Litespeed i stedet for Apache, og lige lidt hjælper det,

    Jeg har selv gemt dukumentation for at nogen har smidt rådne æg på mine sites da de var opbevaret hos jer, heldigvis var de sites endnu ikke i brug, men mine ftp adgange har aldig været kompromitteret, så jeg ved det er kommet via root på serveren.

    Og jeg er også blevet træt af, at gennem flere år forsøger grønne drenge i jeres support, evigt at spille bolden over på modstanderens banehalvdel, i rapporteringen af fejl hos jer, trods dokumentation for at jeres servere fejler.

    Så undskyld mig, men jeg føler mig også provokeret.
    I lefter for meget for at få nye kunder, og plejer jeres gamle kunder for lidt.

    Men nye kunder skal der sikkert også mange til af, for at opveje alle de professionelle kunder der skred efter jeres “store badedag”. Jeg har selv i flere år betragtet jer som seriøs partner, men den er druknet gennem det sidste år. FØJ for satan, hvor har jeg dårlig smag i munden for at anbefale jer til kunder.

    Kan i ikke overtage “facepuke” og “pipper” så vi seriøse tilhængere af internet er sikre på deres overgang til undergang, så vi slipper for ukompetentes evige brægninger om deres utilstrækkelighed.

    Kan i ikke hyre nogle af de dygtige drenge? Men de er måske lidt for dyre end jer handelsskole vidundere?

    Og få nu endevendt jeres kunders folders for for inficeret kode, jeg ved der er masser i ikke ved der er der.
    Jeg har selv set indtil flere!!!
    Og jeg har selv slettet meget!!!

    Selv børneporno er set på jeres servere.

    Du og Kryster Kresten skulle søge jeres afsked, også Bo k(r)usse, magen til falske jammerkomoder har jeg ikke set magen til.
    Jolle-roere, det er hvad i er.

  46. Nick Baekoe
    09/11/12 @ 00:20

     John, dit kendskab til Litespeed dokumenterer jo Surtowns ikke har en skid kendskab til hvad det er de har sat i værk.

    Jeg har selv haft problemer med simple gamle scripts i perl, men de har ligesom fra min begyndelse påstået at det var programmeringsfejl i scripts’ne, ja happy wake up, it worked before.

    Trækdit sværd ædle ridder og lad og bekæmpe de bøgetosser af nogle fimsede handelsskoledrenge der forpester vores tekniske verden.

    Jeg er snart exkunde hos dem.

    Nick

  47. Durazell
    10/11/12 @ 21:54

    Frederik, jeg har nu kæmpet med Error 500 i mere end 3 uger. Jeg har givet et detaljeret beskrivelsen af hvordan den med simple trin kan genskabes ved ALENE at anvende det som SurfTown stiller til rådighed af værktøjer. Jeg har også skrevet til dig, som du opfordrende til,uden at det har bragt en løsning nærmere, eller som et minimum bare et svar. Hastigheden er ikke tilfredstillende som den er nu. Gennem den seneste uge er det igen blevet langsommere og langsommere. Løs dog den skide Error 500 som kommer hele tiden fra SurfTown backend og som min 100% standard WordPress backend også bliver ramt af. Lige nu kan jeg ikke tage backup fordi der maksimalt kan gennemføres 100 sql queries ad gangen. Få det nu fixet. 

  48. Frederik Schouboe
    11/11/12 @ 09:44

    Hej Durazell,
    Jeg ved at du fortsat kæmper med Error500 og jeg kan love dig at både vores support såvel som driften er fokuseret på dette problem. Og jeg kan også se på din dialog med supporten at du meget nemt kan reproducere fejlen. Jeg er jo meget ked af, at du fortsat oplever denne fejl og at vi ikke har formået at løse den endnu.
    Jeg må sige at du tilsyneladende har ramt et ømt punkt hos os, som vi simpelhen ikke har været udsat for hos andre kunder/servere. Men det skal ikke afholde os fra at få dette problem fixet.
    Jeg giver dig en mellemtid i morgen mandag, når jeg har haft mulighed for at forhøre mig hos teknikerne – for som du skriver – det skal jo bare løses!

  49. Morten F. Hansen
    22/03/13 @ 10:15

    Det er jo meget interessant, at man læser om dette problem. Vi har netop oprettet et Professionelt hotel hos Surftown, og får nu samme fejl… Fejlen opstod ud af ingen ting, imens en html’er var ved at lave lidt styling på en WP-løsning. 

    Jeg håber f*ndme ikke, at jeg kommer til at vente 3 uger på et fix.

  50. Thomas
    17/01/14 @ 23:40

    Noget nyt om APC (eller tilsvarende: eAccelerator)? Vores Drupal 7-installation kunne godt trænge til et spark bag i.