Vi rydder op og udfaser en række funktioner

“The Times They Are a-Changin'” sang Bob Dylan tilbage i 1964, og det samme kunne vi så sandelig sige her hos Surftown for tiden. Vi fortsætter arbejdet med at forbedre vores produkt, og i øjeblikket arbejder vi på en stor opgradering og oprydning i vores backend og systemer. I den forbindelse vil nogle funktioner blive udfaset og fjernet. Dog erstattes nogle af de funktioner med noget nyt og bedre.

Alle nedenstående funktioner udfases i løbet af foråret. Vi fortæller mere, når vi nærmer os.

BEMÆRK: Der er tale om funktioner, der i øjeblikket findes i dit kontrolpanel (My Surtown). Det drejer sig altså udelukkende om, at den funktionalitet ikke længere vil være tilgængelig via kontrolpanelet.

Der er forskellige årsager til at funktionerne udfases. Nogle funktioner udfases, fordi de udgør en udnødvendig sikkerhedrisiko, hvor der samtidig findes bedre alternativer. Andre features, såsom MIME type og ODBC, udfases fordi de ikke længere understøttes af vores webserver-software eller fordi det er en uddateret funktionalitet, der er erstattet af nyere metoder.

Den fulde liste over funktioner der vil blive udfaset er:

CGI-DIR

CGI-dir udfases i den forstand, at vi fjerner muligheden for at aktivere CGI via kontrolpanelet. Vi lukker ikke for de som allerede har aktiveret CGI, og har du evnerne til det, så kan du teoretisk set stadig aktivere CGI via .htaccess.

MIME-TYPER

Vi fjerne muligheden for at tilføje egne MIME-typer i kontrolpanelet. Du kan dog stadig oprette dine egne MIME-typer via .htaccess eller web.config.

SSI

I forhold til SSI fjerner vi understøttelsen af SHTML, hvor der findes moderne alternativer i ASP.NET og PHP.

POSTGRESQL

Vi fjerne muligheden for at oprette nye pgSQL-databaseer, men eksisterende databaser får lov at køre videre.

white_1px

Maildomæne-alias

Vi skal for en god ordens skyld understrege, at der ikke er tale om almindeligt mail-alias. Du vil stadig kunne oprette en mail-adresse som alias for en anden mail-adresse. Der er derimod tale en mindre brugt og separat mailservice der findes i forbindelse oprettelse af domænealias.

white_1px

SiteStudio og SiteBuilder erstattes af et ny og bedre hjemmesideprogram

Har du lavet din hjemmeside ved hjælp af SiteStudio eller SiteBuilder, så vil det ikke påvirke din allerede publicerede hjemmeside. Brugere, der allerede har aktiveret og bruger SiteBuilder, vil dog fortsat kunne redigere deres sider via SiteBuilder. SiteStudio vil blive fjernet helt for alle brugere, og man vil ikke længere kunne opdatere sin side via SiteStudio.

Alle bruger får adgang til et nyt og bedre hjemmesideprogram, hvor du kan bygge en flot og moderne hjemmeside. Det fortæller vi selvfølgelig mere om snart.

white_1px

Squirrelmail og Atmail udfases endeligt

Det er efterhånden noget tid siden, vi lancerede vores nye webmail. Dengang annoncerede vi, at vi ville påbegynde udfasningen af de to gamle webmailprogrammer, Squirrelmail og Atmail. Nu er det så blevet tid til at gøre alvor af den plan, og de to webmailprogrammer vil blive lukket fuldstændigt. Herefter vil der kun være adgang til den nye Surftown webmail.

*OPDATERET*
Vi har valgt at udfase SquirrelMail og AtMail af flere forskellige årsager. Vi vil fokusere vores indsats på én webmail. Der har vi valgt at fokusere på vores nye webmail, som lader os tilbyde det største udvalg af funktioner. Det er også den webmail der bruges af langt de fleste af Surftowns brugere. Dertil kommer, at både SquirrelMail og AtMail indeholder fejl, som skaber unødvendige frustrationer hos vores brugere og ekstra arbejde for os.

Vi har hørt de klagepunkter, der er i forhold til den nye webmail, og i den forbindelse kan jeg fortælle, at der i løbet af sommeren vil komme en stor opdatering af webmailen. Både design og funktionalitet får sig et gevaldigt løft i den forbindelse.

Hvis du af den ene eller anden årsag ikke kan bruge den nye webmail, så er der også mulighed for at installere et mailprogram på din computer og læse/hente din mail via POP3 eller IMAP.

white_1px

.web.surftown.dk-domæner

Vi har allerede lukket ned for muligheden for at oprette .web.surftown.dk-domæner, men der findes stadig aktive .web.surftown.dk-domæner. Disse domæner vil i løbet af foråret blive lukket ned, så de ikke længere virker. Eventuelt indhold, der ligger på de eksisterende .web.surftown.dk-domæner, vil ikke blive slettet. Men eftersom domænerne ikke længere virker, vil indholdet ikke kunne tilgås via en browser.

white_1px

FrontPage Extensions

Her er også tale om en funktion der allerede er lukket ned for nyoprettede brugere. De brugere, som har haft FrontPage Extensioms aktiveret inden vi lukkede ned for det, har dog fortsat kunne anvende det. Når vi i løbet af foråret lukker endegyldigt ned for FrontPage Extensions, så vil det gælde for alle brugere, at det ikke længere er tilgængeligt i kontrolpanelet.

white_1px

OsCommerce (1-click install)

Vi har tidligere tilbudt mulighed for at installere OsCommerce via 1-Click Toolbox på nogle webhoteller. I fremtiden vil ikke vi ikke tilbyde denne mulighed. Du kan dog stadig installere OsCommerce manuelt og bruge OsCommerce på Surftowns webhoteller.

white_1px

ODBC og MyLittleAdmin

For både ODBC og MyLittleAdmin findes der nyere og bedre alternativer. Klik “Læs mere” ud for dem, for at læse mere om hvordan du eksempelvis bruger SQL Management Studio i stedet for MyLittleAdmin, eller hvordan du opretter forbindelse til en MSSQL database uden brug af ODBC.

Har du spørgsmål, så står vi klar til at svare. Skriv dit spørgsmål i en kommentar herunder, eller kontakt kundeservice her: https://surftown.dk/support/create

73 Comments

1 2
  1. Bo Kruse
    11/03/13 @ 18:09

    Hvis du mener de gamle .web.surftown.dk-domæner, så vil du få yderligere information om kort tid. Der er ikke sat en dato endnu.

  2. Rasmus
    15/03/13 @ 18:40

    Jeg er meget ked af at i vil lukke for Squirrelmail og Atmail. Jeg bruger ikke så tit jeres webmail, men de gange jeg er ved en fremme pc, evt i udlandet og skal have adgang til min mail er det nu engang den bedste løsning. Jeres nye HTML5 baseret mail tjeneste er simpelthen for tung i mange tilfælde.
     
    I skriver at I har hørt kritikken af den nye mail tjeneste, og at der kommer en opdatering hertil i løbet af sommeren. Hvis denne opdatering rent faktisk giver en brugbar (light weight) webmail er det kun godt, men var det så ikke en ide at vente med at ligge Squirrelmail og Atmail i graven til erstatningen er blevet implementeret og virker.

    Hvis I ikke vil vedligeholde 3 webmail tjenester, kunne I overveje at skære en af dem væk således at i har en tung HTML5 løsning og en let løsning til de kunder der foretrækker dette.

    Hvis I nedlægger både Squirrelmail og Atmail tror jeg desværre at en del bruger vil begive sig ud I at installere webmail clienter på deres eget domaine og jeg er ikke sikker på at det vil være fordelagtigt for sikkerheden frem for at I vedligeholder to webmail services.Ydermere kan en ekstra webmail service være det der reder jeres kunne og dermed også jer, hvis der skulle indsnige sig en fejl i jeres nye webmail. En fejl som gør at jeres kunder ikke kan tilgå deres email herigennem. Jeg ved godt at vi alle forsøger at undgå fejl. Men lige som I og alle andre seriøse firmaer har backup systemer og redundans jeres server rum, bør I også have det på jeres webmail system, da det kan være meget vitalt for jeres kunder.Så overveje venlig en gang til om det er en fornuftig beslutning at lukke ned for alle andre webmail systemer end jeres nye HTML5 baseret system.

  3. Mikkel Svendstrup
    22/03/13 @ 11:16

    Jeg har en ræke web.surftown domæner, hvornår er det I tænker præcist at nedlægge dem???

  4. Solvejg
    23/03/13 @ 06:39

    Jeg forstår ikke det meste af det, I taler om, og jeg bliver lidt bekymret, når jeg læser noget som helst med Frontpage, der ikke længere kan bruges eftersom jeg bruger Frontpage til at lave min hjemmeside i. Jeg håber, at jeg stadig kan oploade mine hjemmesider, selvom de er lavet i Frontpage??? 🙂

  5. Gry Victoria
    03/04/13 @ 06:28

    tillader mig at svare dig..
    du har adgang til serveren via et FTP program men vil ikke kunne lægge dine filer direkte op fra mappen hvor din hjemmeside ligger på computeren..
    men Frontpage funktionen hvor du redigere filerne direkte fra serveren hvor du ikke har hjemmesiden på din computer det er vidst den funktion du mister..
    det er sådan jeg har forstået det.. så du kan stadig redigere siderne i Frontpage..
    men Frontpage er da et frygtelig gammel program.. prøv at Google efter SharePoint designer 2008, det er afløseren og som er gratis at benytte.. du vil kunne genkende mange funktioner fra Frontpage, men der ligger enorm mange nye funktioner i SharePoint designeren.. den kan virke uoverskuelig i starten, men giver du den en chance vil den være fantastisk i forhold til Frontpage..

    mvh Gry Victoria Simonsen

  6. Gry Victoria
    03/04/13 @ 06:34

    hov min tab roder lidt rundt i det…
    der skulle stå at du vil kunne lægge dine filer direkte op fra mappen hvor din hjemmeside ligger på computeren med et ftp program..

  7. Jack
    03/04/13 @ 08:06

    Sitebuilder bliver udfaset ? 

    Men hvad kommer der istedet ?
    Vil man kunne overføre gamle Sitebuilder sider til det nye program, eller skal man begynde helt forfra ?

  8. Wilfred
    07/04/13 @ 10:08

    Jeg benytter Frontpage til at uploade på flere af mine domæner på Surftown.
    Vil I stoppe for den mulæighed ?

  9. Nicolas Nezzo
    09/04/13 @ 18:11

    Hej

    Du må undskylde det sene svar!

    Har du været i kontakt med vores support omkring hjemmesiden? Hvis ikke, så kan du kontakte dem lige her:
    https://surftown.dk/support/create

  10. Nicolas Nezzo
    09/04/13 @ 18:14

    Hej Mia

    Nej, omvendt. Vi udfaser muligheden for at lave et separat mailalias på et domæne alias. Den funktion du beskriver beholder vi.

  11. Nicolas Nezzo
    09/04/13 @ 18:15

    Hej Dan

    Vi udfaser muligheden for at sætte dine egne index-filer, således at man efter udfasningen kun kan anvende standardnavne som ‘index.html’. Hvis du ønsker at kunne lave Directory Listing, skal der blot ikke være nogen index-fil i mappen. Dét vil fortsat virke.

  12. Nicolas Nezzo
    09/04/13 @ 18:16

    Hej Mikkel

    Der ligger ingen dato fast endnu. Vi melder selvfølgelig ud inden vi fjerner web.surftown.dk-domænerne.

  13. Nicolas Nezzo
    09/04/13 @ 18:18

    Hej Jack

    Det er helt korrekt, at vi fjerner SiteBuilder. I stedet erstatter vi det med en ny, top-moderne hjemmesideplatform, som giver dig helt nye mulighed for, at lave fantastiske hjemmesider.

    Der kommer selvfølgelig mere information om udfasningen af SiteBuilder, inden vi udfaser programmet. Ligeledes kommer der mere information om det nye hjemmesideprogram snart.

  14. Nicolas Nezzo
    09/04/13 @ 18:19

    Hej Wilfred

    Ja, du vil fortsat kunne bruge Frontpage til at uploade dine hjemmesider til Surftown. Du vil dog ikke kunne anvende Frontpage Extensions længere.

  15. Nb1
    12/04/13 @ 19:57

    CGI-DIR
    CGI-dir udfases i den forstand, at vi fjerner muligheden for at aktivere CGI via kontrolpanelet. Vi lukker ikke for de som allerede har aktiveret CGI, og har du evnerne til det, så kan du teoretisk set stadig aktivere CGI via .htaccess……Ja tak… men hvordan du ???så kan du teoretisk set stadig aktivere CGI via .htaccess.

  16. Nb1
    12/04/13 @ 20:01

    Samtlige mine “mail-formularer” på div domæner fungerer nu ikke mere. ???
    Siger det jer noget ??? 🙂

  17. Nb1
    12/04/13 @ 20:02

    Fejlbesked:lscgid:
    execve():/hsphere/local/home/tilsyn/sommerhusvagt.dk/cgi-bin/formmail/formmail.cgi:
    Permission denied

  18. Nick Baekoe
    12/04/13 @ 20:27

     Hej Nb1

    Hvor længe har det ikke fungeret, og hvilken server ligger du på?

    På et tidspunkt ændrede Surftown alle filrettigheder i scripts så serveren ikke længere kunne eksekvere dem, men det er længe siden.

    Mine egne scripts til mail forms blev da også resat, hvilket de glimrede ved ikke at fortælle os kunder om, før nogen af os lavede ballade.

    Derfor kører jeg offentlig krig mod Surftown, da jeg synes de skider deres kunder en høj hatfuld.
    Har de ikke et uvidende spørgsmål de kan besvare ud fra deres udvidedes faq for first level supporters, er vi ididioter. Og fejlmeldinger, nej det kan ikke tænkes og man bliver fejet af bordet.

    Jeg rettede filrettigheder, og så kørte de igen. Men efterfølgende resatte de igen og jeg måtte igen ud og ændre filrettigheder igen på både egne og andres sites.

    Helt galt er det gået efter de gik over til Litespeed software på serverne, skidegodt for dem der kører WordPress, Joomla og andet php crap, men lort o lagkage for os der stadig laver vores sites i html og bruger lidt perl scripts.

    Har du detaljer må du gerne skrive til mig direkte, så skal jeg forsøge hjælpe dig, jeg har hjulpet andre før.

    Min email er nick punktum baekoe snabela baekoe punktum com
    Alt skrevet ud i et, hvor punktum og snabela naturligvis er de naturlige tegne for samme.

    Eller telefon: 27398889

    Hilsen

    Nick Bækø

  19. Nicolas Nezzo
    13/04/13 @ 13:39

    Hej Nb1

    Vi vil meget gerne hjælpe dig med at få dine scripts til at fungere igen. For at kunne gøre dette, skal vi dog bruge lidt mere information om, hvilke dele af dine sider, der pt. ikke fungerer som de skal.

    Derfor tænkte jeg på, om du har mulighed for at oprette en supportsag her:
    https://surftown.dk/support/create

    Jeg ser frem til at høre fra dig! 🙂

  20. mikael c
    13/04/13 @ 13:50

    Nu er det jo alment kendt, at det er meget få hosts der stadig udbyder Perl/CGI understøttelse, da industrien, udviklerne og fremdriften er ovre i PHP-lejren. 

    Derfor er mod_perl også slået fra i de nyeste udviklingsversioner af apache – det giver ganske ikke mening mere. Nu ved jeg ikke hvad forskellen på light speed og apache er (har altid brugt opensource ting) men er det ikke lidt spil af tid at bruge så lang tid på en krig???

    mvh mikael

  21. cmquist
    25/04/13 @ 11:50

    Vi er helt enige, og vi vil heller ikke gå ind i nogle større diskussioner vedr. Perl.

    Restriktionerne vedr. filrettigheder er relateret til sikkerhed og ikke til serversoftware.

    Hvis dit script kan køre med 664 permissions, så er der ingen hinder for at det skal fungere. ^CQ

  22. Richard
    05/09/13 @ 05:12

    Hvor finder man noget mere detaljeret information om de forskellige hoteltyper, så man ved hvad man får? Det der findes på bestillingssiderne er jo så elementært at det næsten er ubrugeligt rent teknisk.

  23. Nicolas Nezzo
    21/09/13 @ 19:23

    Du kan finde det meste i vores produktoversigt:
    https://surftown.dk/webhotel-privat/sammenlign

1 2