Surftown først til at definere trafikgrænser

Den danske hostingbranche har længe været udskældt for begrebet ”Fri trafik”, der typisk har været defineret således: ”Der er som udgangspunkt fri trafik, men i tilfælde af grov udnyttelse heraf, forbeholder udbyder sig ret til at ophæve kundens abonnement eller sætte begrænsninger på kundens båndbredde.”

Ude på nettet findes et hav af indlæg og tilkendegivelser fra kunder, der viser at mangel på gennemsigtighed gør dem utrygge og frustrerede. Derfor har Surftown valgt at introducere fast definerede trafikgrænser, så du præcist ved, hvad dit abonnement indeholder.

Vi er derfor stolte over at kunne præsentere vores faste trafikgrænser:

Webhotel Starter Advanced Expert Light Medium Premium
Trafik pr. måned 30 GB 50 GB 70 GB 100 GB 150 GB 300 GB

Du kan selv følge med i trafikforbruget via det avancerede kontrolpanel – som findes på dit My Surftown-område under avancerede indstillinger.

Total trafficTrafikgrænserne er så tilpas høje, at eksisterende kunder ikke vil bemærke nogen ændringer. Og skulle en enkelt kunde overskride trafikgrænsen for sit abonnement udløser det ikke nogen faktura. Såfremt en kundes behov ændrer sig og konsekvent ligger over grænsen vil vi dog tage kontakt til kunden.

Det er dog vigtigt at pointere, at der er en forskel på trafik og ressourceforbrug. Hvad angår ressourceforbrug har vi også forbedret kundeoplevelsen ved at reducere antallet af kunder pr. server og samtidig introduceret nye kundevenlige rutiner.

31 Comments

  1. Rune Glerup
    26/05/08 @ 09:55

    Jeg kan godt sætte mig ind i, at det kan være frustrerende at have en aftale ala “der er frit slag indtil vi siger stop”.

    Det er derfor positivt at også denne dimension af ydelsen indkluderes i aftalegrundlaget, så jeg som kunde ikke er i tvivl om hvorvidt jeg er i farezonen.

    Dog forstår jeg ikke, at Surftown ikke er lidt mere progressive på produktfronten. Hvorfor skal produkter absolut være i nogle kasser med bestemte navne og bestemt indhold? Ville det ikke være mere interessant at lave ét enkelt privatprodukt, som til gengæld var mere fleksibelt.

    Altså en grundtemplate, a la Starter, hvor man ellers bare kan bygge de ydelser på, man ønsker … ekstra plads, ekstra trafik. Det ser da ud til, at Surftown har infrastrukturen til at stykke produktet sammen på den måde. Og det ville da alt andet lige give en mere interessant og brugercentreret kundeoplevelse end de her bedrøvede pakker som alle udbydere opererer med.

  2. masterminds
    26/05/08 @ 10:31

    Jeg hilser som Rune også dette tiltag velkomment. Jeg oprettede en konto hos Surftown netop fordi jeg på salgschatten fik af vide at jeg godt måtte have MP3 filer liggende, da jeg er ved at udvikle et site til en kunde med meget begrænset download af MP3 filer. Efterfølgende får jeg, da jeg spørger til, hvad trafik vil koste, af vide at det var det webhotel slet ikke beregnet til. Hmm…

    Ligesom Rune sætter jeg pris på at man nu kalder en skovl for en skovl og en spade for en spade, jeg savner så bare at det fremgår, hvad trafikken vil koste, hvis man går over den grænse, der er sat? hvad er prisen på f.eks. 500Gb pr. md.? Jeg modtager gerne et tilbud fra Jer om dette.

    Og så finder jeg det en smule underligt at det er så små mængder trafik, der tilbydes i Danmark, når .eu domainet tilbyder 5Tb pr. md.?

    mvh
    Kim Madsen

  3. Steen Jensen
    26/05/08 @ 10:52

    Det ene af mine domæner risikerer inden for de næste par måneder at få en del trafik, men jeg kan jo ikke vide hvor meget. Derfor synes jeg det er helt fint, at Surftown nu indfører en overvågning og kontakt, når forbruget når op over visse grænser.

    Et godt initiativ.

  4. cb831
    26/05/08 @ 11:15

    Hvorledes bliver forbruget beregnet ?
    Som rullende gennemsnit over de sidste xx dage? Hvad er xx ? 31, 365 ?

    Mao. hvis jeg ikke har nogen trafik i jan og feb, kan jeg så trække 3 gange så meget i marts ?

  5. sandberg2008
    26/05/08 @ 11:36

    Jeg synes umiddelbart det er fint at melde klart ud hvad den reelle grænse er.

    Det er dog svært skuffende at I forringer mine nuværende kontraktbetingelser uden foregående advarsel. Som Medium erhvervskunde går jeg fra 200 til 150 gb trafik, og selvom dette tal som I siger er højt sat, så bruger vi alligevel en anselig del af denne trafikgrænse.

    Nu skal vi så bare til at “passe på”, selvom jeres holdning lige nu er på den overbærende side. For at opsummere, så er det fint med grænser, men jeg synes det er svagt at forringe vores vilkår – hvis I ikke har et problem, så lad da være med at sætte kvoten NED.

  6. Surftown / Thomas Folmann
    26/05/08 @ 12:01

    Hej alle, tak for jeres kommentarer og opbakning til “fast trafik”.

    Rune > Det har været en del af vores overvejelser, og jeg er bestemt ikke afvisende overfor idéen 🙂

    Masterminds > Du skriver begrænset download af MP3 filer – 500 GB trafik/md er rigtig meget! Jeg kan dog afsløre, at vi senere på året kommer til at lancere nogle nye produkter, som umiddelbart passer bedre til det behov du efterspørger. Mht. EU vil produkter og grænser i nær fremtid blive de samme som i DK.

    cb831 > Dit forbrug beregnes fra oprettelsesdato og løbende måned. Du kan se perioderne inde i det avancerede kontrolpanel.

    Sandberg2008 > Der er bestemt ikke tale om nogen forringelse. Ved oprettelse af et ERV-produkt har din grænse oprindeligt stået på 100 GB – dog har du tidligere haft mulighed for at ændre grænsen til hvad som helst. Idag er grænsen blevet låst og i dit tilfælde ændret til 150 GB.

  7. masterminds
    26/05/08 @ 12:21

    Thomas: med begrænset menes i et begrænset forum, max. 200 personer og ikke alle har ret til at hente alle numre.

    De 500Gb var nævnt som priseksempel. Når I sætter en grænse, så er det kun rimeligt at kunderne ved, hvad det koster at overskride denne. Men det er jo fair nok, hvis man ikke vil have kunder, der genererer meget trafik, så skal man bare melde det ud.

  8. Surftown / Thomas Folmann
    26/05/08 @ 13:14

    Forholdet mellem trafik og månedspris er prissat ud fra “gynger og karruseller” princippet.

    Markedsprisen for trafik er typisk på 10 kr/GB, mens den for Surftowns kunder er omkring en tiendedel. Og det er bestemt attraktivt blandt kunder med ekstreme behov!

    Derfor har vi sat en grænse ved 300 GB/md på vores største produkt – netop for at sikre at vores andre kunder ikke kommer til at betale for et par enkelte kunder med helt ekstreme behov. Og det synes jeg er fair og troværdigt 😉

  9. Marty
    26/05/08 @ 16:56

    Betyder dette tiltag så også at man nu må have zip filer liggende til download?

    Jeg tænker her på f.eks. pressemateriale. Jeg mener, der er jo mange firmaer, som har en masse pressemateriale, som de gerne vil give besøgende mulighed for at hente. Og nogle filer kan med fordel pakkes ned i en zip fil for at spare plads. Det kunne også være eget udviklet software, som man gerne vil lægge på sit site i en zip fil.

    Jeg er klar over at der selvfølgelig nogle typer filer, som man ikke må have liggende, men hvis ophavsrettighederne er iorden, er det så stadig et problem?

    Grunden til at jeg spørger er, at i ikke tillader .zip extension på jeres windows servere, når de tilgåes via browseren.

  10. masterminds
    26/05/08 @ 22:43

    Thomas: jeg forstår ikke dit gynger/karrusel argument, når man netop _spørger_ til, hvad det vil koste at bruge ekstra trafik. Dermed er man jo indstillet på at betale for det, ikke sandt?

    Dine 10,- pr. Gb kan jeg heller ikke kende fra hostingcentre… Jo, hvis der er tale om international trafik, men er det udelukkende DK trafik, så når det aldrig derop. For 4 år siden fik jeg et tilbud fra webpartner: 1,- pr. Gb DK trafik, siden da er trafikmængderne steget betydeligt og man må derfor formode at der kan komme en betydelig mængderabat også.

    Men skal jeg forstå dit svar sådan at I ikke _vil_ sælge ekstra trafik? Eller bare ikke er nået til det emne i diskussionerne endnu? Jeg spørger fordi vi er villige til at betale for forbruget, ikke tørre det af på andre kunder.

    mvh
    Kim

  11. jSP
    26/05/08 @ 23:49

    Det er rart at en aftale er præcis.

    Det er bare ikke rart når den “præciceres” i negativ retning for een selv (kunden).

    Jeg håber ikke at den betaling i får, også skal “præciceres” op grundet et andet luftigt argument.
    Det kan godt virke lidt mavesurt, men dette er præcis hvorfor jeg skiftede udbyder fra Wannafind, der også “præciserede” et loft hvilket de endda glemte at meddele.

    Dette resulterede at at frit slettede de filer der var mest trafik på uden først at tage kontakt til ejeren af domainet (læs mig). Samtidig satte de en meget lav grænse for hvor meget der kunne downloades.
    Hvilket, som her, muligvis er for lidt, såfremt man får succes med et internetbaseret projekt!

    Jeg må erkende at sådanne tiltag klinger surt i mine ører uanset argumentationen. Dette lyder som en nedgradering og utrygheden er desvære ved at melde sig hos mig efter et ellers godt skifte.

  12. Nynne
    27/05/08 @ 00:54

    Nogen stor overraskelse med en fast trafikgrænse er det vel næppe, for dem som har kunnet læse mellem linjerne her på blokken.

    På sin vis, er det jo også rart endelig at få sat tal på. Så burde man jo vide, hvad man har at rette sig efter i fremtiden.

    Men… skal jeg være ærlig, så blev jeg ikke en dyt klogere.

    Mit forbrug ligger pt. på 80 gb trafik pr. måned. Se, det er jo 30 for meget i forhold til mit private avancerede webhotel, så jeg kan vel nu forvente en mere eller mindre pæn mail fra Surftown om at noget skal ske….

    Eller kan jeg?

    Den første udsendte mail siger jo klart, at det ingen betydning har for eksisterende kunder, så hvad søren skal man som eksisterende kunde egentlig regne med?

    Nu er jeg så “heldig” at administrere ikke mindre end 4 surftown webhoteller, hvor der på de øvrige 3 er tonsvis af ledig plads.

    Derfor vil jeg gerne vide, om jeg nu skal begynde at dele filerne fra mit “store” websted ud i mindre bidder, således at de bliver fordelt på 4 websteder istedet for 1?

    Eller bliver der mulighed for at tilkøbe mere trafik UDEN at skulle overgå til de professionelle webhoteller?

    Kort sagt – Hvad er Surftowns planer for eksisterende kunder, som allerede bruger mere plads end de nye trafikgrænser tillader?

    Hilsen Nynne

  13. Lord
    27/05/08 @ 07:26

    Hvorfor ændre noget der virker?

    Jeg har lige startede to forums og det vile være meget pinlige vis det helle skulle stoppes hvis jeg fik mere end et bestemt tal menneske derinde.

  14. Surftown / Thomas Folmann
    27/05/08 @ 07:48

    Tak for jeres gode spørgsmål 🙂

    Marty -> Du har hele tiden haft mulighed for at hoste zip-filer, jfr. forretningsbetingelserne. I betingelserne er der blot taget et forbehold for, at Surftown forbeholder sig ret til at fjerne indhold som zip, MP3, jpg etc, såfremt disse belaster serverne i urimelig grad. Og skulle du komme i “farezonen” vil du blive kontaktet af os, jfr. de nye kundevenlige rutiner.

    Masterminds -> På de produkter vi sælger direkte via websitet er der mulighed for 30->300 GB trafik per måned. Dog vil jeg gerne kigge på et specielt produkt til dig, hvor der afregnes ud fra en højere trafikgrænse. Jeg anbefaler, at du indhenter et par tilbud ude i markedet, og tager kontakt til mig.

    JSP -> Jeg forstår dine bekymringer. Jeg har selv læst en del beretninger på blogs og fora om branchens “hårdhændede” håndtering af kunder, der bliver lukket uden varsel – det har vi også selv praktiseret tidligere hos Surftown. Tidligere anså vi det nemlig som synderens problem, hvis serverne blev belastet i urimelig grad – idag anser vi det som et “fælles” problem. Derfor har vi sammen med den faste trafik indført nye kundevenlige rutiner for, at sikre at så få kunder som muligt ender i “farezonen”. Så hvis du har været godt tilfreds indtil videre bliver du kun mere tilfreds 🙂

    Nynne -> Du kan tage det helt roligt. Vi har bevidst valgt en “underpromise and overdeliver” tilgang, og kan derfor garantere at ingen eksisterende kunder bliver berørt ved et uændret forbrug. Derfor har vi også i forretningsbetingelserne specificeret følgende: Surftown fakturerer ikke et eventuelt merforbrug. I tilfælde hvor Kundens trafikforbrug over en længere periode overstiger abonnementstypens trafikgrænse kontakter Surftown dog Kunden med henblik på en evt. fremtidig opgradering til en anden abonnementstype.

    Lord -> Man kan diskutere om det er noget der virker eftersom “fri trafik” idag er et udskældt begreb pga. branchens praktisering. Fast trafik og de omtalte kundevenlige rutiner ovenfor er derfor et led i at skabe mere gennemsigtighed i vores webhoteller. Det tror vi på er vejen frem 🙂

  15. masterminds
    27/05/08 @ 10:03

    Thomas: du kan vel se min mailadresse udfra brugernavnet? Kan du så ikke den vej rundt kontakte mig, så jeg har din e-mail? 🙂

    Mvh
    Kim

  16. Surftown / Thomas Folmann
    27/05/08 @ 10:06

    Hej Kim, det er hermed gjort 🙂

  17. Snakecharmer
    27/05/08 @ 12:49

    Hej Surftown, jeg tænker ikke at denne kvote kommer til at begrænse mig på nuværende tidspunkt. Men jeg har i et stykke sammen med en ven udviklet et projekt, og hvis det giver bagslag, skal jeg så til at betale meget mere om måneden fordi at min kvote bliver overskredet?:)

    KH. Mikkel

  18. Surftown / Thomas Folmann
    27/05/08 @ 13:26

    Hej Mikkel, trafikgrænserne er relativt høje, men hvis du udvikler en ny Skype – ja, så bliver der nok behov for at upgradere 🙂

    Jeg vil anbefale, at du holder øje med forbruget og kontakter supporten, såfremt du på et tidspunkt rammer et behov, der er højere end din nuværende grænse.

  19. kef
    28/05/08 @ 09:38

    Hej alle,

    Jeg synes, at det er et rigtig godt initiativ, men stiller stort spørgsmålstegn ved den måde, hvorpå Surftown har begrænset brugerne trafikmæssigt.

    Ser man f.eks. på et Advanced webhotel. Den indeholder 20 GB plads, men der gives kun 50 GB trafik månedligt til webhotellet. Hvordan hænger det helt præcist sammen?

    Jeg må altså bruge 20 GB plads på webhotellet, der har til formål at stille data/information til rådighed online, men der må max hentes 50 GB månedligt.

    Jeg ved at langt de fleste af jeres kunder langtfra sikkert bruger de 20 GB plads, men lad os sige, at man gør, så får man ret hurtigt problemer med jeres trafikgrænse. Jeg har meget svært ved at se sammenhængen mellem de to ting.

    Hvad er jeres forklaring på det?

  20. Surftown / Thomas Folmann
    28/05/08 @ 11:05

    Hej KEF, kunderne har vidt forskellige forbrugsmønstre – fx har vi kunder der anvender webhotellet til backup og dermed bruger meget plads, men meget lidt trafik. Jeg kan se, at du på newz.dk, har foreslået at vi sætter pladsen ned på webhotellerne. Men jeg må ærligt indrømme at jeg synes det er en dårlig ide, og tror også at vores andre kunder er af samme opfattelse.

  21. kef
    28/05/08 @ 12:56

    Hej igen,

    Og nu vælger I så at fjerne dele af indlæggene:

    “Jeg spørger om nogle simple ting. Det er på ingen måde et angreb. I sletter blot indlæggene fremfor at svare?

    Det er vel enhver virksomheds formål at hjælpe kunder/kommende kunder med at forstå deres produkter – eller har jeg misforstået det?”

    Sig mig – hvad er det her for noget? Vil I ikke svare på de spørgsmål jeg stiller eller hvad?

  22. Surftown / Thomas Folmann
    28/05/08 @ 12:59

    Det er min opfattelse, at du IKKE vil acceptere, at vi rent faktisk har arbejdet hårdt for et nyt og bedre Surftown…faktisk så hårdt, at vi netop er blevet kåret til årets webhotel i Sverige.

    Udover “fast trafik” har vi idag branchens bedste forretningsbetingelser – ingen ulovlige bindingsperioder og 30 dages fortrydelsesret. Desuden har vi netop igangsat et support 2.0 projekt for at løfte kundeoplevelse til next level.

    Du har fuld ret til at være negativ på newz.dk. Men jeg synes ikke at din negative indstilling, baseret på et kundeforhold der sluttede for længe siden, skal hjælpe kunder/kommende kunder til at misforstå vores produkter.

  23. Gio
    25/06/08 @ 06:24

    Når man nu har defineret det hele, kunne man så ikke definere alt ned til detaljer?

    Det er nu nok ment som lidt sjov, men der har meget længe været problemer med at hvis du benytter et cms eller andet hvor du vil lave en backup så kommer der en timeout, det samme sker i filemanager via kontrolpanelet, hvis du vil pakke en fil ud eller slette flere mappe så timer den også ud og det fejler.

    Jeg må også lige kommentere på ovenstående, jeg syntes det er forkert på anre site at skrive tykt om hvad man mener hvis der ikke er hold i det! man vil vel ikke bare svine andre til fordi det er sjovt? (eller vil man!)

    Den er ikke helt fair, og slet ikke for surftown, som jeg nok vill kåre som det mest fleksible webhotel i landet. De lytter til deres kunder hvilket er meget sjællendt at opleve, da de fleste blot henviser til forretningsbetingelser eller andet. alle firmaer har jo dækket sig ind, selvfølgelig, men jeg syntes det er dejligt her at hvis tiderne ændre sig så følger surftown med.

    Jeg oplever det også positivt at man ændre sine betingelser til det mere simple og at man viser at man gør en forskel, det er jo det der gør at man vælger jer frem for andre da man kan se hvad i står for.

  24. Peter Pehrson
    01/05/09 @ 07:15

    Der er da slet slet ikke noget problem med definitionen “fri trafik”. I hvert fald ikke her i Danmark.
    Markedsfører man en hjemmeside med fri trafik, ja så betyder det efter markedsførings- og købeloven at man som sælger er forpligtet til at formidle al den trafik, der kommer til siden. UANSET mængden.

    At man så ser sig nødsaget til at sætte en trafikgrænse op, som Surftown gør, er udtryk for at man ikke kan levere det man tidligere har lovet kunderne.
    Og når man så ydermere reklamerer med at man nu sætter grænser, når man faktisk “smider håndklædet i ringen” overfor den stigende trafikmængde, er nærmere et udtryk for uvilje i forhold til kunderne og de oprindelige forpligtelser end ret meget andet.

    Der var ikke nogen aftalemæssig grænse da jeg meldte mig på i 05. Men der var alligevel en indikator i CP. Ikke fordi det nogensinde bliver et problem for mig, men hvis det gjorde, så vidste jeg godt hvor skabet skulle stå. 🙂

  25. Jan
    02/05/09 @ 09:48

    Hei.
    Jeg kommer fra norge og her har jeg såkallet “fri trafikk” pr i dag. I kontrollpanelet mitt står det 100 gb/mnd. Dette virker litt uklart for meg hvordan dette skal tolkes.
    Jeg bygger i dag et community. Har aldri tidligere hatt problemer med surftown på noen som helst måte, men hva skjer når/om dette communityet får mange brukere? ..og hvor mye er egentlig ‘mange’?

    Har i kontakt med supporten fått opplyst fra dere at denne frie trafikken vil bli begrenset også her i norge med tiden.

    Jeg mener at sålenge kundene kan stole på surftown, at det blir gitt beskjed i god tid før evt. nedstengelse av webhotell (les. i god tid) gir dette trygghet! Det samme gjelder fjerning av nedlastbart materiale som zip ol.

    Håper på svar på spørsmålet mitt i denne posten.

  26. Malte Hansen
    02/05/09 @ 16:47

    @Peter Pehrson:
    Nej det synes jeg da så absolut ikke den er.
    Jeg vil da hellere have en præcis grænse at vide så jeg har noget at forholde mig til.

    Og det er jo fuldstændigt ligegyldigt hvad købeloven siger, hvis firmaerne ikke følger den til punkt og prikke.
    Jeg har da snakket med folk der har fået deres webhotel lukket pludseligt fordi den har brugt for meget trafik, på trods af “fri trafik” blev brugt til at markedsføre webhotellet.

    Jeg synes mere det skal tolkes som at de har styr på tingene, og ikke har skumle grænser skrevet med småt på den sidste side i betingelserne..

    Super fedt at surftown har lagt stilen som de har.
    Og rart at se nogle af de andre webhoteller pive, for det må jo betyde at det virker.

  27. Alexander Dam Freiling
    05/02/11 @ 14:16

    Virkelig en god idé, sig til hvis du finder et hosting firma som tilbyder dette.

  28. Utilfreds kunde
    11/02/12 @ 12:09

    Det kunne godt irretere mig lidt at det ikke er så billigt eller godt some hos one.com, begge danske, surftown er bare det svage led desværre,

  29. Michael
    22/02/12 @ 15:02

    Få en virtual server i udlandet, langt bedre, mere plads, bedre hastighed, flere muligheder i admin panlet, ikke alle de begrænsniger som danske hosts sætter, stort set alle udenlandske hosts bruger cPanel eller lign. ikke et selvudviklet, som sætter en masse begrænsninger, stort set alle udenlandske host tilbyder fuld SSH adgang og meget, meget meget andet, og som det bedste er ofte  billigere end danske hosts

  30. Peter Pehrson
    04/06/13 @ 23:41

    Det er da ikke ligegyldigt hvad loven siger, hvis firmaerne ikke følger den.

    Loven har en konsekvens, hvis man ikke retter sig efter den. Og samfundet er bygget op omkring at alle SKAL følge loven. Selv Surftown lever ikke med specielle anarkistiske rettigheder.

    Når en tjeneste tilbydes uden begrænsning, så KAN og MÅ man ikke ringeregøre kunderne.

    Jeg skred fra Surftown for år tilbage, til dels på grund af den DÅRLIGE!!! service og den URIMELIG høje pris. Havde et webhotel med 10GB tror jeg det var, til 2000+ kr. pr. år, selv efter “specielt tilbud”.
    Jeg sparer nu 60%, OG jeg har endda en virtuel server med 100GB. og 10gbit rate, HELT UDEN begrænsning.

  31. Nicolas Nezzo
    13/06/13 @ 09:19

    Hej Peter

    Det er en meget gammel post, som du vælger at kommentere på – cirka 4 år gammel.

    Jeg er selvfølgelig meget ked af at høre, at du er smuttet fra Surftown. Måtte du en dag have lyst til at vende tilbage til os, så er du selvfølgelig velkommen.

    De bedste hilsner:
    Nicolas Nezzo
    Customer Service Coordinator