Spam, spam, spam..

Denne uge har vores mailservere haft store problemer med regulære “spam storme”, hvor over 90% af de emails, der sendes mod vores servere er spam. Det har sørget for en ekstraordinær høj belastning på vores mailservere, og medført lange svartider for vore kunder. Kigger man i vort overvågningssystem (som i øvrigt er SysOrb), kan man tydeligt se at det formodentlig drejer sig om en form for angreb:

SysOrb_spamstorm

Grafen herover viser en 24-timers periode for en af vore servere. Stigningen man kan se sker mere eller mindre præcis kl. 23:05, og ikke udelukkende på kun denne mailserver, men på dem alle sammen. Det er derfor rimelig sikkert at konstatere, at vores servere havde det fint frem til angrebet startede.

I sidste uge blev vi endda også udsat for et angreb i form af et deface-angreb på enkelte webservere 🙁

Selv om der ikke fremgik noget entydigt budskab af de ramte servere, mistænker vi angrebene for at stå i forbindelse med genoptrykningen af og hele debatten om Muhammed-tegningerne. Åbenbart har hackerne også været ude efter flere danske udbydere – helt så slemt er det heldigvis ikke gået ud over vores kunder.

Du kan læse mere på https://comon.dk/index.php/news/show/id=34890.

Det er ikke muligt at sige præcist hvor mange kunder oplever problemer med spam, men vi har dog gjort hvad vi kunne for at sætte alvorligt ind overfor angrebet, og forsøger at reducere mængden af spam gennem implementering af Spamcop. Vores overvågningssystem rapporterer stadig om uregelmæssigt højt load, og man bør derfor påregne en længere svartid end normalt, hvis man i disse dage kontakter Surftown Support.

Det nye, forbedrede spamfilter hjælper dog meget til, så vi forventer at vores kunder snart kan få deres mails igen 😀

15 Comments

  1. Thomas Jacobsen
    21/02/08 @ 16:49

    (Jeg vil lige undskylde for smiley’erne er lidt malplacerede, det er dog ved at blive rettet – havde nogle problemer med opdateringen af WP og mine plugins tidligere på dagen)

  2. frokenlarsen
    21/02/08 @ 17:49

    Hej thomas
    Jeg er ny her og vil gerne lave en blog.
    Jeg har domænenavn, surftown, wordpress……hvordan kommer jeg videre. Nu vil jeg designe min side, men hvordan.
    Jeg ved det ikke er rette forum, men DETTE ER ET RÅB OM HJÆLP et link eller lign vil hjælpe.
    På forhånd TAK
    Annette

  3. BK
    21/02/08 @ 19:11

    Hej Annette

    Jeg vil anbefale at du kigger forbi Surftowns forum, hvor mange af Surftowns brugere stiller spørgsmål og svarer, og hjælper hinanden med deres hjemmesider.

    Du finder det her:

    https://forum.surftown.com

  4. frokenlarsen
    22/02/08 @ 19:42

    Tak for hintet, chekker det straks

  5. Katly
    25/02/08 @ 12:51

    Hejsa

    Jeg er helt helt helt ny herinde og har godt nok svært ved, at hitte ud af det. Lige nu har jeg store problemer med, at logge ind på SiteBuilder??? Klikker på login, men der sker ikke en dyt mere. Kræver ikke nogle adgangskoder eller noget, der sker intet når jeg klikker på “log in”. Sker det tit, hvad kan man gøre?!

    Mange mandagshilsner fra
    Katly

  6. haris
    25/02/08 @ 13:26

    Hej

    Har der været en status ændring siden d.21.? Jeg så bloggen igår fordi jeg var forbavset over at mails ikke var kommet igennem – mails som var blevet sendt mens jeg talte med afsenderen i mobilen. Det var igår aftes (24/2 ca. kl.21.30)

    De mails der er blevet sendt til mig i perioden med den høje mængde spam, ser jeg dem nogensinde eller er de bare forsvundet nu?

    Mvh, Haris

  7. Thomas Jacobsen
    25/02/08 @ 13:46

    Hej Katly og haris,

    Jeg bliver desværre nødt til at henvise jer til vores kundeservice/tekniske support, som I kan kontakte på adressen https://support.surftown.dk

    Dbh,
    Thomas

  8. Claus Andersen
    29/02/08 @ 12:41

    Jeg faldt over SurfBloggen, og er meget begejstret for initiativet. Lige netop dette indlæg viser, at det kunne være en god idé at link’e til SurfBloggen fra Jeres Driftsinformation; enten til forsiden eller en rullende liste af de sidste 3 driftsrelaterede indlæg.

    Det kunne være ekstra rart i tilfælde som disse. Hen over dagen oplevede jeg lang svar tid via SMTP, men gjorde ikke noget ud over at checke Driftsinformation. Her stod alt til at være OK. Efter lidt tid syntes jeg dog der var gået for lang tid til en “sporadisk” fejl og kontaktede derfor support. De kunne så meddele at der være kendte problemer med mailserverne og “man arbejdede på det”. Så jeg nåede at gå og mugge over et problem en dags tid, og kunnet have været et lykkeligere menneske blot jeg var informeret.

    Der er fuld forståelse for at denne typer problemer opstår, men Jeres elskelige kunders frustrationer ville bliver skarpt minimeret blot der blev informeret blot en lille smule bedre.

    Venligst,
    Claus

  9. Thomas
    29/02/08 @ 12:47

    Hej Claus – og velkommen til 😉

    Hmm, jeg mener nu ellers at driftsinformationen linker direkte til bloggen – i hvert fald med henlik på “spamstormen”. På den nyere artikel om afsløringen af vores nye design, vil uddrag fra bloggen her også være at finde på Surftown’s forside 🙂

    Dbh,
    Thomas

  10. Claus Andersen
    29/02/08 @ 13:01

    Hej Thomas,

    Tak for det. Det ser ud til at I er igang med corporate blogging på den fede måde – bliv endelig ved med det!

    I er ikke helt konsistente – du skal jo tænke på at det er bare almindelige dumme brugere I har med at gøre 😉

    Bare se hvad jeg kunne finde på:
    Taster “surftown.dk”, da det kan man huske.
    Klikker straks på “Support”, da man har problemer.

    Og så er det jeg bemærker:
    “Driftsinfo” er ført op midt på siden (jeg fandt den dog), men er ikke nævnt i bunden som på de andre sider.
    “Blog” er ikke med i topmenu’en når man er under “Support”
    …og for at være helt perfekt mangles topmenuen når man er på bloggen.

    Tilgengæld ser jeg nu den fine opdatering af “Driftsinformation”. Det er jo lige efter bogen. Det skal dog siges til mit forsvar at jeg checkede “Tue, 19 Feb 2008 21:50:44” straks efter jeg havde fået svar fra support og på davræende tidspunkt var “Driftsinformation” ikke opdateret selvom support sagde I var opmærksomme på det.

    Absolut i småtingsafdelingen, da jeg generelt er en meget glad og tilfreds kunde!

    Venligst,
    Claus

  11. ole
    01/03/08 @ 15:20

    hej Thomas
    vedr. spam, jeg ved ikke om jeg er den eneste der oplever at jeres spamfilter er lige agrresivt nok.

    Eks. onsdag fik jeg en kampangemail fra jer!! og den var markeret som spam.

    det er så lidt morsomt, men hvad der absolut ikke er morsom, er at den originale mail er vedhæftet..totalt ødelagt og ulæseligt.

    det har jeg nu oplevet på alt for mange mails, fra helt legale afsendere, inklusive jer selv.

    kunne I ikke overveje at brugere kan tilføje domæner, som legale?

    hilsen
    Ole

  12. Surftown / Thomas
    03/03/08 @ 20:33

    Claus -> Hmm ja, med henblik på topmenuen er det med vilje den ikke går igen på bloggen – for at holde dem bedre adskilt. Om ikke andet, så for supportens skyld. Driftsinformationen skulle dog være konstant i den nederste menu 🙂

    Ole -> Hehe, jeg må give dig ret i det er lidt morsomt. Jeg har viderebragt din forespørgsel og vender tilbage når jeg har fået en afklaring 😉

  13. gundaris
    04/03/08 @ 20:55

    Prøv at tage et kig på hvordan de proffesionelle firmaer, hånterer deres spam filtre. F.eks softscan eller comendo.

    Noget af den funktionalitet jeg har set andre steder er:

    Her evalueres hver modtagen mail efter et point system.
    – Har mailen mange point, kommer den ikke frem til brugren. (den sorte zone)

    – Har mailen få eller ingen point (hvid zone) fremsendes e-mailen med det samme.

    – Har den mellem point (Den grå zone) vil den optræde på en liste, der fremsendes en gang dagligt til brugeren, med oplysninger om afsnder og et udsnit af teksten. Der er så ud for hver mail i listen, et link, som frigiver mailen fra karantæne.

    Her udover er der et administrations modul, hvortil man kan oploade alle sine kontakter, og hvid liste dem. Man kan også blackliste mail adresser /domæner.

    Den løsning i kører nu, virker ikke optimalt.

  14. Surftown / Thomas
    05/03/08 @ 07:40

    Hej gundaris,

    Jeg skal ærligt indrømme, jeg ikke er fuldt ud klar over hvordan vores spamfiltre fungerer – til gengæld er både Comendo og Softscan rent prismæssigt slet, slet ikke på samme niveau som den løsning vi kan tilbyde. Det burde måske lige være taget med i din betragtning 🙂

    Vi er klar over vores løsning ikke er optimal, men arbejder som sagt også fortsat på at løfte den til en bedre filtrering. Blandt andet derfor er den nyligt opgraderet fra SpamCop til SpamHaus.

    Dbh,
    Thomas

  15. Eik
    08/06/08 @ 13:41

    Kære Thomas

    Jeres spamfilter er altså gået helt grasat for tiden. Jeg har lige sendt mail fra et surftown domæne til et andet og fik straks tilbage at den ikke var leveret, da det var spam. Samtidigt har jeg hørt flere brugere klage over at mails ikke kommer frem til dem.

    Dette blot for at opfordre til at gøre noget, da jeg ellers bliver nød til at skifte udbyder. Hvilket jeg meget nødigt vil, da jeg er glad for jeres service og alt andet fungere super – specielt til den pris.

    De bedste hilsner

    Eik