Sort markedsføring i de sociale medier

Som en del af Surftowns tilstedeværelse på Twitter og Facebook, har vi opsat søgninger på bestemte søgeord, der gør det muligt for os at lytte med. Det giver os mulighed for at få en føling med hvad der bliver talt om, uanset om det er om Surftown eller om branchen generelt.

Black Hat Tweet SpamSøgningerne afslører også en tendens, vi heldigvis ikke ser meget til på det danske marked. En tendens jeg, i mangel af bedre ord, vil kalde ”Black Hat”-markedsføring. Man kunne måske også bare kalde det spam.

Det kunne ved første øjekast være en tilfældighed, at de lige er postet på samme tid. Men både navnene og indholdet afslører, at det næppe er tilfældet. Er man naiv nok (eller i mit tilfælde, nysgerrig nok) til at klikke på linket, så føres man til en side der burde få alarmklokkerne til at ringe. Først og fremmest er det tydeligt at, selvom de forsøger at få det til at fremstå som sådan, så er det ikke nogen aktiv blog. Man har klasket noget hurtigt sammen, og ikke engang taget sig tid til lige at fjerne standard-teksten fra det ”theme” man har lagt på bloggen (se teksten ”Just another therapy Sites site”).

Black Hat Web Spam
Den type sider kan have flere formål – ingen af dem særlig etisk korrekte. Det kan være et forsøg på at styrke deres side-placering på Google og andre søgemaskiner, eller det kan være et simpelt forsøg på at få det til at fremstå som om, der rent faktisk er en person som har skrevet artiklen for at anbefale dem som host. Det kan også bare være et forsøg på at udnytte affiliate-markedsføring, for at tjene lidt ekstra kroner.

Herfra skal i hvert fald lyde opfordring til at være kritisk over for kilder og anbefalinger fra tilfældige personer på Twitter andre sociale medier, på samme måde som du forhåbentligt er kritisk over for spam i din mailboks.

Skriv en kommentar herunder. Er du villig til at støtte personer og virksomheder som benytter den slags ”Black Hat”-metoder?

3 Comments

  1. Casper Olsen
    27/07/11 @ 13:12

    En ting er de random reply spam man får på twitter, som man hurtigt lærer at blokere løbende, et “større” problem er faktisk “like jacking” på facebook ( https://en.wikipedia.org/wiki/Likejacking ) hvor det faktisk ligner at det ens venner, som har delt en video og kræver at man er lidt mere vågen, for at opdage.

    Formålet er lige så meget en gåde for mig, dog kunne det tænkes at være indtægter fra reklamer der giver per view, eller også måske spredning af andet ondsindet data. Mulighederne er sgu mange, og sikkert ikke det samme for hver enkelt.

    Så der så også dem som vælger “lydløst” at følge deres konkurrenter på twitter og straks melder sig, med “at deres løsning kan klare den opgave”, når nogle brokker sig. Samme firma var også yderst interesseret i den mail med spørgeskema i udsendte efter jeres uheld med vand i kælderen. Desperate?

  2. Casper Olsen
    27/07/11 @ 13:12

    En ting er de random reply spam man får på twitter, som man hurtigt lærer at blokere løbende, et “større” problem er faktisk “like jacking” på facebook ( https://en.wikipedia.org/wiki/Likejacking ) hvor det faktisk ligner at det ens venner, som har delt en video og kræver at man er lidt mere vågen, for at opdage.

    Formålet er lige så meget en gåde for mig, dog kunne det tænkes at være indtægter fra reklamer der giver per view, eller også måske spredning af andet ondsindet data. Mulighederne er sgu mange, og sikkert ikke det samme for hver enkelt.

    Så der så også dem som vælger “lydløst” at følge deres konkurrenter på twitter og straks melder sig, med “at deres løsning kan klare den opgave”, når nogle brokker sig. Samme firma var også yderst interesseret i den mail med spørgeskema i udsendte efter jeres uheld med vand i kælderen. Desperate?

  3. Bo Kruse
    27/07/11 @ 14:58

    Ja, jeg holder mig som regel væk fra de fleste applikationer der kræver at jeg “liker” dem, før jeg kan få adgang. Det lugter langt væk. Det ville svare til at vi tvang alle, til at fortælle alle deres venner om, hvor seje de synes Surftown er, inden de fik lov at købe vores produkt (næsten da :)). Dertil kommer, at mange af dem kun er “spam”. 

    Jeg lagde godt mærke til nogle af “gribbene” på Twitter. Jeg synes personligt, at det er fair nok at sige til, hvis man kan tilbyde noget en konkurrent ikke kan, når det efterspørges (uanset om det er på Twitter, Facebook eller et tredje medie). Men når man igen fremskriver til alle, eller flertallet af de, som beklager sig på disse medier, for at lokke dem til som kunder, så bevæger man sig ind i en etisk gråzone, som jeg ikke har i sinde at bevæge mig ind i, som repræsentant for et firma.