Typiske årsager til lukning af webhotel

Nu har jeg de seneste dage desværre måttet midlertidigt suspendere og i visse tilfælde helt lukke enkelte kunder, fordi deres webhoteller udøvede et så massivt pres på servernes ressourcer, at det betød en forringelse af servicen for de andre kunder. Derfor lige et mindre indlæg om de typiske faldgruber eller årsager til en lukning, så vi kan minimere den slags uheldige hændelser for fremtiden. Her er indtil videre mine topscorere:

  1. Fylde sit webhotel med mp3, warez eller film
  2. En ubeskyttet web applikation
  3. For stor til delte servere (shared hosting)
  4. Dårlig kodning (f.eks. uendelige SQL-løkker)

Umiddelbart siger første punkt vel (forhåbentlig) lidt sig selv? Et webhotel er ikke at sidestille med en online-harddisk og bør da overhovedet ikke benyttes til at dele ulovlige filer fra. Det er til gengæld også et fåtal af brugere, som har oplevet at blive lukket på grund af overtrædelse af ophavsrettigheder.

Web applikationer, som ikke er beskyttede nok, står derimod for langt størstedelen af de kunder, jeg har haft fat i. Typisk har det i denne kategori været gæstebøger fra PHP Fusion, åbne PhpBB-fora og endelig PHP Nuke. Man kan med fordel bruge CAPTCHA til at beskytte sig imod spam eller i det mindste gøre registrering (og retten til at skrive indlæg) tvunget på sin gæstebog og fora. Ofte vil manglen på spam beskyttelse lade døren til forummet stå vidt åben for spambots, som trevler nettet igennem efter nye steder at efterlade deres ulovlige reklamer på. Her er det også vigtigt at pointere hvor vigtigt det er at ens web applikationer er sikrede mod for eksempel SQL injects, cross-site scripting og andre sædvanlige sikkerhedshuller.

Et andet aspekt af dette, er at onlineapplikationer seriøst river serveren rundt, når tusindvis af spambots går amok. Det har igen en negativ effekt på ydelsen og forringer oplevelsen for andre kunder på samme server, hvorfor vi ofte er tvunget til at suspendere det pågældende webhotel, når det bliver opdaget.

Den mest positive lukningsårsag, hvis man da kan kalde det dét, er at kundens hjemmeside har vokset sig så populær og har så mange besøgende, at den ganske enkelt ikke længere passer på et webhotel i et delt servermiljø. Når man først er oppe i så højt et niveau, er man bedre tjent med at undersøge andre alternativer, som Virtuelle Private Servere (VPS) eller dedikeret hosting. Dermed er ydelsen betydeligt bedre samtidig med der er større kontrol med hvad serveren foretager sig, og man kan lettere tilpasse sin hosting til sin hjemmeside.

Som jeg tidligere har nævnt, har vi også ændret rutinerne for hvordan vi håndterer disse lukninger.

Såfremt vi opdager en hjemmeside, der bruger for mange ressourcer, sender vi kunden en email, som kort beskriver hvad der er sket, så de selv kan klare problemet. Kun i yderst sjældne tilfælde, hvor forbruget er ved at “vælte” resten af serveren, er der mulighed for vi direkte suspenderer webhotellet, så det ikke går ud over andre kunder.

I tilfælde heraf skal man kontakte Support, der genaktiverer hjemmesiden og hjælper med at rette op på problemet. Der skal virkelig gentagende tilfælde til, før der vil være tale om en permanent lukning.

5 Comments

  1. Yxos
    08/02/08 @ 20:24

    Jeg er admin på php-fusion hvor den omtalte gæstebog åbenbart nu er årsag til udelukkelser.

    Jeg kan ikke fortænke surftown eller andre i dette! Hvis man er så forhippet på at få opmærksomhed på sin side, at man installerer en åben gæstebog for at få hvemsomhelst’s mening, eller en spambots udgydelser, så er man efter min mening selv ude om det.

    Det skal siges, at gæstebogen nok blev skrevet i en tid hvor spambotter ikke var så udbredte som de er nu, men det ændrer ikke ved, at man absolut ingen kontrol har med en pivåben gæstebog.
    Hvis man vælger at have det, og det er for php-fusions vedkommende et valg den enkelte webside ejer tager, så løber man også risikoen for at ens trafik løber løbsk, og dermed udsætter man sig selv for udelukkelse fra sit webhotel.

    Personligt synes jeg ikke det er det værd, og iørigt er jeg bedøvende ligeglad med hvad nogen, som ikke gider registere sig, mener om min hjemmeside 🙂

    mvh
    Yxos, PHP-Fusion

  2. allane
    18/02/08 @ 19:28

    Thomas, du skriver at I lukker en hjemmeside hvis den bliver for populær. Hvad er politikken omkring dette? Trækker I stikket uden varsel hvis det lykkelige sker, at f.eks. min side bliver endnu mere besøgt (jeg har et Erhverv-hotel)? Og hvad hvis man får medieomtale, hvilket resulterer i en voldsom stigning i besøgende i en kort periode?

    Jeg mener at I bør have en klar (offentlig) politik omkring det – gerne med tal, så man kan forholde sig til det.

    Der er nok mange der ville blive ret ærgerlige, hvis deres side pludselig (uden varsel) bliver lukket fordi den vokser sig stor og bliver populær. Man bør få et varsel, så der er tid til at flytte sitet.

    Mvh.
    AllanE

  3. Thomas Jacobsen
    19/02/08 @ 11:45

    Hej Allan,

    Den umiddelbare politik på området er at kontakte kunden og sammen aftale det videre forløb. Man bliver ikke lukket uden varsel. Jeg arbejder for tiden på at gøre den politik offentligt tilgængelig, som du også kan se ud fra et af mine første indlæg her på bloggen 🙂

    http://blog.surftown.dk/?p=10

    Dbh,
    Thomas

  4. allane
    19/02/08 @ 20:37

    Alle tiders. Det vigtigste for mig er, at sitet ikke bare lukkes og at man får en ordentlig varsel. Det ville være en katastrofe, hvis skidtet blev slukket, bare fordi man var heldig at få boost i antal besøgende:)

  5. allane
    19/02/08 @ 20:50

    Min kommentar burde være skrevet her i stedet (sorry)

    Se: http://blog.surftown.dk/?p=10#comment-75